Hoe lang blijft kraanwater goed in een jerry-can??

Wij slapen/wonen op zolder en als we dan een hele avond boven zitten is het wel lastig om geen water te hebben (koffie of thee maken of gewoon een glaasje water drinken) nu hebben wij een jerry-can (geloof 10 of 20 liter) maar ik vraag me af hoe lang water hierin goed blijft?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
16.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je er ooit aan gedacht om een mini-koelkast aan te schaffen? Dat doen meer mensen, ideaal voor koud drinken en dergelijke (dus ook voor water)! ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jaa haha die hebben we ook staan (bedankt voor de tip!!) En we hebben er soms ook wel een fles water in staan maar t is zo snel op hihi maar nogmaals bedankt :)

Antwoorden (3)

Als het op kamertemperatuur is. zou ik het toch dagelijks of tweedagelijks verversen, omdat bij die temperatuur bacterien zich goed vermeerderen. (Goed uitspoelen en regelmatig ontsmetten).
jc54
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het water blijft zeker wel langer goed, maar het antwoord is prima. Eventueel af en toe (eens per jaar) de jerrycan ontsmetten (bij de caravanhandel heb je hier spul voor).
Wanneer je er voor zorgt dat het water in een absoluut schone jerrycan zit kun je het zeker een week of zelfs langer bewaren zonder dat het bederft.
Temperatuur maakt niets uit.
Ik heb zelf een camper met twee grote waterreservoirs waar bijna 300 liter water in gaat.
Met deze 300 liter kunnen wij met z'n tweeën ongeveer 2 weken doen.
Het laatste water is nog net zo goed als het eerste water en de temperatuur kan in de camper in de zomer wel oplopen tot meer dan 30 graden C.

Toegevoegd na 3 minuten:
Voorwaarde is wel dat je om het zo lang goed te houden er voor zorgt dat de jerrycan op een donker plekje staat.
Het beste kun je een zwart plastic jerrycan gebruiken.
Licht is van grote invloed op de houdbaarheid.
Enne...een fles Spa kun je toch ook vrij lang bewaren?
Hetzelfde water met dezelfde kwaliteit komt bij jou uit de kraan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt. En eventueel een keer per jaar de jerrycan ontsmetten, hoewel dat belangrijker is voor de leidingen (in geval van caravan/camper) dan voor de jerrycan zelf denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Donker en anaeroob (geen zuurstof) is de slechte omgeving voor bacteriën. Dus het goede antwoord is door Jack7 gegeven. Toegevoegd na 1 minuut:
Ik heb zelf een grote zwarte jerrycan met water in de auto. Voor noodgevallen. Dat is soms wel een jaar oud. Geen probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ontsmet de tanks en leidingen van mijn camper hooguit 2 x per jaar en dat is ruim voldoende.
Voor de verzorging van dieren is het al nodig om dagelijks het water te verversen. Ik denk niet dat jullie het met minder moeten doen.

Bovendien moet de jerrycan (of andere opslag) in verband met besmettingen de kans krijgen tussen 2 vullingen door helemaal te drogen, van buiten EN van binnen. Zodat alles dat er eventueel aan het groeien is gegaan weer gestorven is.
Je hebt dus minimaal 2 jerrycans nodig, die je om beurten gebruikt.

Heb je er maar 1, kook dan je water voordat je het gebruikt.

Een van de grootste gevaren is legionella wanneer je je drinkwater te lang op kamer temperatuur houdt.

Hoe merk je dat het water niet goed meer is;
zodra je lichte darmklachten krijgt.
Dan direct jerrycan en water vervangen.
Doe je dat meteen dan is er meestal verder niets meer aan de hand.
Doe je dat niet meteen dan worden het zware darmklachten en zo verder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Water voor dieren moet je inderdaad een paar maal per dag verversen.
Reden: Het dier drinkt uit de bak en is dus met zijn bek in aanraking met het water.
Dit veroorzaakt waterbederf.
De jerrycan een keer omspoelen met een chlooroplossing volstaat en is daarna meteen weer geschikt voor gebruik.
Legionella kan nooit ontstaan in een afgesloten jerrycan met schoon leidingwater.
De besmetting moet er dan door onhygiënisch handelen zijn ingebracht.
In schoon leidingwater kan geen legionella bron aanwezig zijn en de temperatuur kan geen legionella veroorzaken wanneer het water niet eerst is besmet door verkeerd handelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor de aanvullingen. Was legionella niet de reden dat boilers minimaal 60 graden C heet water moeten maken, en dat er ook voor zonnecollectoren maatregelen zijn genomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat van die legionella klopt niet, in leidingwater kan zeker wel legionella aanwezig zijn. (zeker bij die hoeveelheden zoals in de genoemde watertanken) Alleen zijn de aantallen per liter zo laag dat het geen gevaar oplevert.
Als het water te warm wordt, kan de legionella zich vermeerderen en uiteindelijk wel gevaar opleveren. Tenminste, als je weerstand toch al wat minder is. Gezonde mensen, met een goede weerstand, zullen zelden een legionellabesmetting oplopen. En van drinken, waar het in dit geval voor bedoeld is, word je niet ziek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eens met Jack. Dat geldt ook voor flesjes spa waar je uit drinkt en weer hervult met water. De bacteriën uit je mond blijven dan achter.