Word je dik van bonen eten?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Peulvruchten zoals bonen, erwten enz. de groenten die je dus uit een peul moet pellen, bevatten veel belangrijke voedingsstoffen . Zelfs overjarige peulvruchten behouden hun voedingswaarde. 100 gr. daarvan bevat; 345 kilojoules, 80 kcal, 6 gr. eiwit, 0,5 gr. vet, 13 gr. koolhydraten, 0,09 mg. vitamine B, 2 gr. ijzer en 7 gr. voedingsvezel. Een volwassene die een portie van 400 gr. gare peulvruchten eet, krijgt daarmee bijv. 1/3 v.d. dagelijkse benodigde hoeveelheid eiwit, 1/3 v.h. benodigde vit. B en ruim 3/4 v.d. benodigde hoeveelheid ijzer binnen. Hierbij hore geen sojabonen, want die leveren meer eiwit en vet dan welke andere peulvrucht ook. Voedingsvezel is een verzamelnaam van onverteerbare stoffen in ons voedsel. Ze zijn onmisbaar voor een goede stoelgang. Bonen maken dus niet dik maar denk nu niet; "ik ga van bonen alleen leven", want dat zou niet goed zijn. Je blijft groenten en fruit nodig hebben, want bonen bevatten nauwelijks vitamine C. Ze kunnen wel als vervanger van aardappelen genomen worden, want beiden bevatten zetmeel (koolhydraten),B-vitamines en mineralen. Bonen kunnen alleen dik maken indien je ze in een gebonden vette saus bereidt, jus erbij neemt, er spekjes doorroert enz. Dan ligt de schuld echter niet bij de bonen zelf!

Bronnen:
http://www.degezondeapotheker.nl/vensterpa...

Neen, ze bevatten 0,0g vet per 100g. Broccoli bevat 0,2g vet per 100g. Bonen zullen bij iemand die gezond wil eten,regelmatig op het menu verschijnen. Toegevoegd na 35 seconden: http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=819

Je kunt bonen / peulvruchten zien als vleesvervanger. Er zitten heel veel eiwitten in, en behalve de bekende witte bonen in tomatensaus kan je enorm veel gerechten maken van verschillende groenten, kruiden/specerijen en bonen. En dan word je er dus absoluut niet dik van - het is zo'n zelfde fabeltje als dat je van aardappelen dik zou worden.

Kan ik aan de laatste nog wat toevoegen? Over bonen, ook de voedingswaarde, kijk dan hier eens: http://www.mergenmetz.nl/sf.mcgi?4622 Dan zie je dat de calorische waarde niet voor alle bonen gelijk is. Droogbonen kunnen 237 kcal/100 gr gekookt bevatten. Speziebonen 35. Maar het is heel erg gezond!

Van bonen eten wordt je niet zo snel dik. Bonen zijn ontzettend voedzaam. Ze bevatten een aantal nutrienten die een positieve bijdrage kunnen leveren aan je gezondheid zoals eiwitten, vezels, ijzer en B-vitamines. Daarnaast bevatten ze heel weinig vet. Door de vezels zijn de koolhydraten in peulvruchten van het langzame type, wat betekent dat je geen last hebt van een glucosepiek nadat je peulvruchten hebt gegeten. Dit zorgt er ook voor dat je langer voldaan bent na je maaltijd en je minder snel weer aan ongezonde snacks denkt.

Bronnen:
https://www.pulseshack.com/nl/blog/eet-meer-bonen/

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100