Waardoor smaakt chocola af en toe naar aarde?

Kan het niet anders beschrijven dan een gronderige smaak

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Percentage cacao in chocalade bepaalt textuur en smaak. Als je echt heel erg pure neemt van echt een goed merk dan smaakt het inderdaad een beetje modderig, men wat een geluk is dat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Misschien omdat je je chocolade heb laten vallen in de modder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De grond kan ook van invloed zijn op de smaak...

Thema: chocolade
De geschiedenis van chocolade
De cacaoboom
Van cacaoboon tot chocolade
De samenstelling van chocolade
Cacaoproductie over de wereld
Interessante sites

De geschiedenis van chocolade

Chocolade komt oorspronkelijk uit het noorden van Zuid-Amerika, uit de stroomgebieden van de Amazone en de Orinoco. Vandaaruit vond verspreiding in verschillende richtingen plaats, onder andere naar Midden-Amerika. De Maya's en de Azteken kenden chocolade als drank. Ze bereidden van cacaozaden en water een drank die geschonken werd aan het hof van de keizer. Suiker voegden ze er niet aan toe. Deze drank stond bekend onder de naam Xocoatl. Cacaobonen waren erg kostbaar bij de Azteken. Ze werden behalve als genotmiddel ook gebruikt als betaalmiddel.
Pas in het begin van de zestiende eeuw leerde Europa de cacao kennen. De Spaanse ontdekkingsreizigers, die terugkeerden uit Midden-Amerika, namen de drank over. Zij voegden er suiker aan toe. Deze chocolade werd aan het Spaanse hof gedronken. De drank verspreidde zich over Europa en in 1615 werd de cacaodrank geïntroduceerd bij officiële audiënties aan het Franse hof. In het midden van de zeventiende eeuw kwamen in Nederland speciale koffie- en chocoladehuizen. Cacaobonen waren nog steeds erg kostbaar. Pas rond 1900 was de prijs van cacao zover gedaald dat chocolade een volksdrank werd.
In het begin werd de naam chocolade alleen voor de cacaodrank gebruikt.

De cacaoboom

De pit uit de vrucht van de cacaoboom wordt de cacaoboon genoemd. Deze wordt gebruikt voor de bereiding van chocolade. Officieel heet de cacaoboon Theobroma cacao. Theobroma betekent: voedsel van de goden. De bomen op de cacaoplantages worden ongeveer vijf tot zes meter hoog en hebben grote langwerpige bladeren. Pas na vier jaar begint de cacaoboom te bloeien. Hij blijft zijn verdere leven continu bloeien, vandaar dat er tegelijkertijd bloesem, onrijpe en rijpe vruchten aan een boom zitten. Per jaar levert de boom ongeveer dertig tot veertig vruchten. Elke vrucht bevat enkele tientallen cacaobonen. Van een boom komt per jaar gemiddeld slechts een à twee kilogram cacao af.
Er bestaan veel verschillende soorten cacaobomen. Elke soort heeft zijn eigen karakteristieke smaak. Die smaak wordt beïnvloed door klimaat, samenstelling van de grond en nabehandeling na het oogsten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen idee, misschien een combinatie met iets wat je ervoor hebt gegeten of gedronken, of de kwaliteit van de chocola.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb jaren terug een soortgelijk probleem gehad met koffie,was werkelijk niet om te drinken. Tijdje geen koffie gedronken,daarna smaakte en smaakt het weer prima! Het zou aan je smaakpappillen kunnen liggen en niet aan de chocolade.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk ligt dit aan het gistingsproces.

"Bacteriën zijn sterk bepalend voor de smaak van chocolade tijdens het gistingsproces van de cacaoboon".

Voor het volledige artikel: zie bron
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tijdens een workshop chocolade maken vertelde men het volgende: hoe meer echte cacao in de chocolade hoe minder de smaak zoals wij die kennen overrblijft..
Chocolade kan dan naar grond smaken of wat muffig...