Wat is de beste methode om te bepalen of een mes nog scherp is?

Hallo,

Wat is de beste methode om te bepalen of een koksmes
nog scherp? En hoe zie je dat aan de mes?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Een mes is goed scherp als je zonder te duwen een tomaat kunt doorsnijden.

Toegevoegd na 52 seconden:
Aan het mes zelf is niet altijd wat te zien. Wel kun je natuurlijk constateren dat het niet scherp is als de snijlijn niet mooi recht loopt of er hapjes uit zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik vouw altijd een vel papier dubbel en snij dan met het mes het papier door op de vouwrand is het een mooie gladde snede dan is het mes goed scherp
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
papier snijden is niet aardig voor messen, maar het is wel een goede test.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nuh,hoezo niet aardig?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien ben ik in de war: naaischaren en papier zijn een verboden combinatie. Ik ging er vanuit dat dat ook voor messen geldt.
Een leuk filmpje over scherpe messen: http://www.youtube.com/watch?v=Vwgm6tJro_I inclusief papiersnijden aan het eind (het is Scherp!)
De klassieke manier is voelen met je duim. Je kunt best voorzichtig aan een mes voelen en zo beoordelen of het nog scherp is.
Je snijden aan een mes komt niet alleen door de scherpte maar ook door de kracht die je tegen de snijkant uitoefent. Zachtjes voelen kan dus best, maar doe voorzichtig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kan het best in een stukje vlees snijden dat best dik is en als het moeilijk gaat is het mogelijk dat het mes niet scherp genoeg is