Wat is een goede balansdag?

Ik ben bezig om af te vallen, maar niet dmv diëten maar letten op mijn eetgewoonte en meer beweging.
Nu zou ik ook graag een balansdag willen hierin.
Wie weet wat dit inhoudt en voorbeelden graag over hoe/wat/wanneer/hoeveel?
Alvast bedankt

Weet jij het antwoord?

/2500

Gebruik de Schijf van Vijf als basis Drie maaltijden volgens de uitgangspunten van de Schijf van Vijf zijn ook op je Balansdag de basis. Gebruik dagelijks de 5 regels van de Schijf van Vijf: eet gevarieerd; niet te veel en beweeg; gebruik minder verzadigd vet; eet volop groente, fruit en brood; ga veilig met voedsel om. De 5 vakken geven voldoende ruimte om lekker te variëren. Ze zijn de basis voor een gezonde voeding.

Bronnen:
http://www.voedingscentrum.nl/nl/mijn-gewi...

Als ik bijvoorbeeld uit eten ben geweest, eet ik de volgende dag meestal het volgende: Ontbijt: cracker met jam, thee zonder suiker (b-tje honing erin maakt het wat zoeter). Als lunch maak ik dan een bakje magere yoghurt met fruit erin. 's avonds eet ik een salade met gerookte kip, geen slasaus! Als ik tussendoor trek heb neem ik een drinkbouillon. En heel veel water drinken.

Bronnen:
www.voedingscentrum.nl

Een balansdag is door het voedingscentrum verzonnen, het idee is dat je na een dag veel eten automatisch een dag mindert om het weer in balans te brengen. Jij zoekt echter een geheel nieuw eetpatroon. Heel verstandig, en een stuk beter dan een dieet volgen. Je zou bijvoorbeeld kunnen kiezen om 2 of 3 dagen per week geen vlees te eten, dat scheelt je al ( ook in je portomonee trouwens als je een ei ipv een stuk vlees eet ) . Zelf heb ik daar mijn vaste dagen voor. Ook heb ik zelf ipv een balansdag een wekelijkse patatdag ( ja dat klinkt als de omgekeerde wereld ) daardoor eet ik de rest van de week altijd gezond, en ik koop ook nooit overdag vette troep omdat ik weet dat ik dat 1 keer per week eet. Voor mij werkt dat goed en ik kan me daar zaterdagochtend al op verheugen. één keer per week een dag op water en crackers echter is geen balansdag, want dan eet je de volgende dag het er weer bij.

Allereerst moet je je lichaam in balans brengen. Het beste is dit geleidelijk aan te pakken. Begin met voldoende eiwitten. Denk bijvoorbeeld aan vis, zoals gerookte zalm of haring. Hou je daarvan? Door voldoende eiwitten tot je te nemen worden je spieren sterker en zal je levenslust ook toenemen. Dit zal jouw motiveren om nog beter op je voeding te letten.

Bronnen:
www.cholesterolwaarden.net
www.eiwitrijkevoeding.org

Gewoon stoppen met overmatig snoepen en gezond avondeten. Let op verzadigde vetten (die wil je niet teveel binnenkrijgen, ong 10% van je voedsel), pure suikers wil je ook vermijden. Verder zijn rijst en pasta gerechten best gezond omdat deze complexe koolhydraten bevatten, waardoor de energie nauwelijks omgezet wordt in vet. Eet minstens 2 stuks fruit en 2 ons groente. Vermijdt frituur, das echt heel slecht voor je. Qua frisdranken wil je het ook rustig aan doen, probeer het bij koffie, thee of water te houden (en let weer op de suiker in de koffie/thee) Persoonlijk zou ik je een balansdag afraden; zorg gewoon dat je elke dag verantwoord eet en dan maakt die ene pizza eens in de zoveel tijd echt niet veel uit. Als je zin hebt in iets lekkers, eet dan iets gezonds met weinig verzadigde vetten en weinig suiker. Als je toch iets met suiker of vet neemt, doseer het dan goed. Neem een bakje chips i.p.v. uit de zak eten, of pak een paar koekjes. Light producten zijn af te raden; deze bevatten aspartaam en andere kunstmatige suikers en het effect van deze op het lichaam wordt nogsteeds onderzocht. (in relatie tot kanker ed.) Mocht je nou erge drang hebben tot snoepen, zet dan gewoon een pak crackers naast je neer; je knabbeldrang wordt zo bevredigd. Hou het half uur bewegen per dag aan en sport daarbij een keer actief in de week. (fiets bijv. overal heen en doe daarnaast 1 of 2 keer in de week fitness.)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100