Hoe kan ik makkelijk vinden of er octrooi bestaat op een kookboek voor studenten?

Wij moeten van school een product op de markt brengen en ons product is een kookboek voor studenten in den haag, er bestaan al kookboeken voor studenten maar wij willen onze eigen draai er aan geven, is dit juridisch haalbaar en zijn er geen rechten aan verbonden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Een octrooi zal er niet op zitten. Daar is het idee niet 'uniek' genoeg. Er kan wel copyright op recepten zitten. Dus let op welke recepten je gebruikt in het boek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk kan er geen octrooi op een dergelijk kookboek liggen. Stel je voor dat er een octrooi lag op wat voor een soort boek dan ook. Je kunt gerust een nieuw kookboek maken, mits je geen plagiaat pleegt. Veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op geschreven werk bestaat automatisch auteursrecht (een van de zgn. intellectuele eigendomsrechten). Voor zover ik weet is geen auteursrecht van toepassing op recepten. Maar plagiaat is nooit netjes. Dus of de recepten iets modificeren of de bron erbij vermelden.