Vaak spreekt men over een chefmes. Dit is eigenlijk niet juist. Een echt chefmes is zodanig groot en log dat het alleen maar gebruikt kan worden als hakmes en daarnaast....., om aan te tonen dat men de “grand chef” is!
Het meest gebruikte koksmes is de z.g. “demi-chef” , met een lemmer van ongeveer 24 à 25 centimeter lengte. Er zijn natuurlijk ook kleinere en grotere te koop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Hier staat alles over verschillende messen

http://www.internetkookboek.nl/keuken/messen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is de benaming het enige verschil; het koksmes is meestal 20/24 cm lang en heeft een breed lemmet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onze keuken messen lopen meestal op het snijvlak recht.
Koksmessen lopen enigzins rond uit bij de punt.