Hoe kan het dat ik na het middageten altijd zo geweldig moe wordt?

Dit is bij mij veel erger dan na het avondeten. 's Morgens zit ik barstenvol energie en kan ik erg druk in de weer zijn. Zodra ik tussen de middag echter een paar boterhammen heb gegeten dan ben ik het eerste 1-1,5 uur haast niet meer vooruit te branden en wil ik het liefst nog op de bank kruipen om te slapen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag. Heel herkenbaar. Vooral toen ik nog werkte had ik hier veel last van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb ik ook erg last van

Antwoorden (6)

Een aantal factoren komen bij elkaar op dit punt:

1) Je 24 uurs ritme heeft aan het begin van de middag een 'rustput' ingebakken. Hetr is onbekend waar dit vandaan komt -wellicht van toen we nog als bavianen op de savanna liepen en 's middags in de schaduw rustten- maar je lichaam zet alleen een tandje lager.

2) Na 6-8 uur wakker zijn is je lichaam toe aan rust

3) Je brengt voedsel in je maag wat verteerd wordt. Dit vraagt om al je bloed; Dat st5roomt dan vooral richting maag & darmen, in plaats van je hersenen. Je hersenen worden dus minder goed gevoed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat eet je dan? Brood maar wit of bruin? Zoet beleg of hartig? Of een banaan misschien? In veel producten, wit brood, beleg met veel suiker, sommige fruitsoorten, zitten veel koolhydraten en die zetten je lichaam aan tot hard werken en dat kost energie.. Een koolhydraat arme maaltijd laat je fit voelen voor langere tijd..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Siesta-syndroom...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het bloed daarna richting maag gaat en je hersenen minder bloed onvangen. Maar waarom je dat 's avonds niet hebt kan ik niet verklaren. Misschien ben je gewend tussen de middag een dutje te doen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De slaperigheidsdip na de lunch heeft niets te maken met het feit dat je gegeten hebt maar met je biologische klok. Die synchroniseert niet alleen ons dag-nacht ritme maar speelt ook een grote rol bij het in stand houden van de waakzaamheid. Deze is het hoogst rond 09.00 en 21.00 uur, en het laagst rond 15.00 (na-de-lunch-dip) en 03.00 uur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is dat voor iedereen gelijk of zijn er nog verschillen voor ochtend en avondmensen?
Ik had dat vroeger ook heel erg. Sinds ik niet meer lunch is het vrijwel over. Het lijkt dus toch iets met het eten te maken te hebben. Overigens went dat snel, het niet lunchen.