Hoeveel kan en mag ik eten op een dag?

Ik ben een meisje/vrouw van 19 jaar en 163cm lang. Ik weeg momenteel 58,5kg. Ik weet dat het niet te zwaar is, maar ik wil er graag een paar kg af, omdat ik altijd 55 woog, wil ik hier weer op komen. Ik vraag me eigenlijk af wat en hoeveel ik mag eten met mijn lengte en gewicht op een dag. Hier heb ik geen idee van. Ik snoepte nogal veel, hier ben ik al mee gestopt, ik eet alleen nog gezonde en verantwoorde dingen. Maar heb geen idee eigenlijk wát ik mag mijn mijn lichaam. En in de vorm van welk soort voedsel? Bedankt.

Toegevoegd na 44 minuten:
Ik weet wel hoeveel kcal een vrouw gemiddeld per dag mag gebruiken enz. maar ik weet nooit zo goed in welke voeding je die kcal moet consumeren, bijv. is het beter om volkoren brood te eten? of volkoren crackers? en is kaas gezond? en is het erg om aardappelen of pasta te eten? en alternatieven ervoor.. Het gemiddeld aantal kcal voor een vrouw per dag ligt rond de 2000, maar ik denk dat het voor mij wel iets minder is, aangezien ik nogal klein ben. Daarom was ik er benieuwd naar.

Weet jij het antwoord?

/2500

Weet je dat echt niet ???? Je mag drie maaltijden per dag en twee tot drie tussendoortjes, met een totaal van ongeveer 2000-2200 calorieen per ag, iets minder als je wilt afvallen (al is meer verbranden beter). Dat komt neer op twee keer twee boterhammen, wat fruit, wat zuivel, een normale avondmaaltijd met veel groente en niet te veel koolhydraten en misschien nog wat lekkers. Witmeelproducten leveren vaak meer honger op dan ze oplossen, dus kies zo veel mogelijk voor volkorenproducten. laat je niet gek maken door allerlei caloriebeperkende dieten die onder de 1800 calorieen per dag gaan, want dan loop je grote kans een leven lang te jojo-en. als je normaal eet, is stoppen met (teveel) snoepen meer dan genoeg. En vermijd zo veel mogelijk frisdranken (ook light) en alcohol. Toegevoegd na 44 minuten: Eet wat je lekker vindt, EN : gevarieerd. Hoe gevarieerder hoe beter. Dus niet elke dag hetzelfde op brood, niet elke dag hetzelfde fruit, niet elke dag aardappels maar ook pasta, rijst, couscous, etc. Gewoon heel veel varieren, dan zit je altijd goed en krijg je nooit tekorten. Eten moet gewoon lekker zijn, en geen obsessie of dagelijkse ingewikkelde puzzel worden. Als je probeert ook zo veel mogelijk seizoens- en verse producten te eten, zit je altijd aan de goede kant.

Voor vrouwen wordt gemiddeld aangeraden 2000 kcal per dag. Het is ook afhankelijk van lengte en hoeveel je beweegt. Veel groente, zowel gekookt/gebakken/gestoomd als rauw. Genoeg fruit. Bij beide zoveel mogelijk variatie. Het is het beste om alle granen en graanproducten volkoren te eten, dus volkoren brood, volkoren rijst, volkoren crackers, volkoren pasta, volkoren gekookte granen, volkoren graanvlokken, etc. Afwisseling is het beste, dus verschillende producten en van verschillende granen en pseudogranen, zoals quinoa, boekweit, spelt, gerst, gierst, rijst, wilde rijst, amaranth, tarwe, etc. In natuurwinkels vind je veel soorten die je in de supermarkt niet vindt, en in toko's in mindere mate. Elk graanproduct heeft weer z'n eigen voor- en nadelen ten opzichte van andere producten. Peulvruchten leveren veel mineralen en vitamines en relatief weinig calorieen. Noten en zaden moet je met mate eten, maar zijn wel erg gezond. Óók als je af wilt vallen is een kleine hoeveelheid noten (een handje per dag) een goed idee. Kaas is niet erg gezond, het bevat veel verzadigd vet en zout. Het heeft ook wel wat gezonde stoffen, maar zoveel is dat niet, en die kan je ook uit ander voedsel halen. Er wordt aangeraden niet meer dan anderhalve plak kaas per dag te eten. Je kan kaas zonder problemen weglaten.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100