Drijft het vet van een vinaigrette bovenop als je ze niet schud??

Ik heb ongeveer 2 maanden geleden vinaigrette gekocht, ik had vanavond een salade gemaakt en heb die vinaigrette gebruikt. Pas nadat ik gegeten had, had ik gemerkt dat erop stond "goed schudden". betekent het nu dat het vet niet is gemengd en ik dus meer vet heb gegeten???

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

Ja dat heb je. Olie is lichter dan water of azijn dus dat drijft boven. Al je niet goed hebt geschud is de olie idd het bovenste gedeelte, heb je dat niet gezien, of geproeft? Het lijkt me nogal een verschil tussen vinaigrette (mengels van olie en azijn) en alleen olie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het was light vinaigrette van vandemoortele, en nee ik heb het niet echt geproeft of gezien. zou het dan kunnen dat niet AL het vet erbovenop dreef?
Normaal gesproken wel, zeker als je zelf een vinaigrette maakt. je ziet dan ook heel duidelijk de twee gescheiden lagen ; vet en olie.

Een vinaigrette is namelijk gewoon heel kleine water- en oliedruppeltjes door elkaar verdeeld, wat je normaal alleen lukt oor roeren of schudden. Wil je dat de vet en het vocht door elkaar heen blijven zitten, dan zul je een emulgator ('plakmiddel') moeten gebruiken zoals eidooier, maar dan heb je dus meer mayonaise dan vinaigrette. Of een stabilisator die de vloeistof wat dikker maakt, zoals aardappelzetmeel of gelatine.

In de flesjes kant- en klare vinaigrette in de supermarkt valt me echter altijd op dat het een redelijk homogene massa is. Uiteraard staat daar ook op ' schudden voor gebruik', want hoe langer het stilstaat, hoe meer de twee gaan scheiden, maar zolang het niet al een half jaar in je kast staat, lijkt het in de regel nogmaals een tamelijk homogeen geheel. Je krijgt dus niet alleen maar olie of alleen maar azijn binnen (en dan nog, daar ga je ook niet dood aan). Vermoedelijk zit er in die flessen voorgemengde vinaigrette wel degelijk één of andere emulgator of stabilisator of iets anders dat de boel bij mekaar houdt. (Kan het helaas niet nakijken, want ik heb het niet in huis).

Het kan zijn dat je door het niet schudden iets meer vet hebt binnengekregen, maar wat er op het etiket staat is sowieso altijd een gemiddelde. En afhankelijk van hoe wild of voorzichtig je schenkt, kun je ook juist alleen azijn hebben binnen gekregen.