Kun je met een voedselallergie toch kok worden?

Met een pinda-allergie of koemelkeiwitallergie kun je bepaalde gerechten niet (voor)proeven.
Kun je dan toch nog kok worden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Ik denk dat het lastig is maar om een iets andere reden dat in de antwoorden die er al zijn.

als je eenmaal een goede kok bent kun je heel veel maken zonder proeven en dat ene gerecht laat je evt door iemand anders proeven.

Ik denk echter dat je niet door de opleiding heen komt.
Je leert het van veel doen, veel proberen en het resultaat proeven. En dat kun je dan niet met alles.

Dat is denk ik al een struikelblok
amigo
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het maakt het wel gecompliceerd. Koemelk zit door heel veel producten, en dus zul je heel veel niet kunnen proeven, dan zou je een speciale voorproever moeten hebben. Bovendien gaat koemelkallergie vaak samen met soja-allergie, dus in dat geval valt er nog meer af.
En een pinda-allergie is dan weer vaak zo heftig, dat aanraking en de geur al een erg sterke reactie geven. Dat lijkt me helemaal onhandig. En een kok die dood neervalt als hij iets met pinda proeft, is ook weer zo onhandig. Nou is pinda wel gemakkelijker te ontwijken natuurlijk, als je zelf de kok bent.
Maar misschien is het een optie om een speciaal restaurant te starten voor mensen met een koemelk- of pinda-allergie. Ik ken mensen die er erg blij mee zouden zijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uiteraard gaat het niet alleen om het eventuele zelf te openen restaurant (als dat al ooit zou komen) als wel om het volgen van de opleiding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat wordt ook lastig denk ik. Dat zou je denk ik het beste met de betreffende opleiding kunnen bespreken. Zij hebben dat misschien wel vaker bij de hand gehad, en kunnen ook het beste advies geven over de mogelijkheden.
Als kok moet je praktisch alles kunnen proeven en zeker koemelkeiwit valt niet te omzeilen,dus zou ik een ander vak kiezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je precies weet waar je allergisch voor bent, kan je een collega laten proeven, of je gerecht op smaak is.
Het is een handicap maar geen uitsluiting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat als je een pinda allergie hebt dat je eigenlijk
geen kok kunt worden er is geen school/opleiding die het risico neemt.