Paprikapoeder wordt gemaakt van rode paprika’s van een speciale puntige soort die 12-15 cm lang wordt. Deze paprika’s kunnen qua smaak alleen goed ontwikkelen in een vrij warm klimaat. De speciale paprikasoort is milder van smaak en familie van de Spaanse peper. De paprika’s worden eerst gedroogd en daarna fijngemalen. Vroeger werden ze voor het drogen aan een draadje gehangen. Paprika is Hongaars en betekent “zoete peper”. Paprika heeft een pikante, zoete smaak. Er bestaan verschillende soorten, de scherpe en de zoete. Zoet paprikapoeder is een milde soort en wordt aangeduid als “edelzoete” paprika. De kleur en de smaak van paprikapoeder hangt af van de onderdelen van de gebruikte paprika. Kleur en smaak worden bepaald of alleen het vruchtvlees, of ook de stengel, zaadlijsten en zaden mee vermalen zijn. Vooral de zaden maken het paprikapoeder scherper van smaak. Hoe lichter de paprika's van kleur zijn, hoe beter de kwaliteit van het poeder wordt. Het beste paprikapoeder komt uit Hongarije. Hongaars paprikapoeder is een mengsel van gemalen paprikapoeder en Spaanse of chilipeper. Paprikapoeder is een van de bestanddelen in verschillende kruidenmengsels. Voorbeelden zijn chilipoeder, cajunkruiden of Mexicaanse kruiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je was me net voor :))

Andere antwoorden (4)

Paprikapoeder wordt gemaakt van gedroogde en gemalen paprika’s waarvan de pitten verwijderd zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@eerste antwoorder: Probeer het niet zelf met de welbekende kubus paprika's te maken, puntpaprika's zijn beter geschikt.
Paprika's worden gedroogd en fijn gemalen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De paprika’s worden eerst gedroogd en daarna fijngemalen.

Wilt u zelf paprikapoeder maken dan kunt u het vruchtvlees van rijpe, rode paprika’s met een pepertje samen met wat zaadlijst en enkele zaden in stukken snijden en drogen. Daarna kunt u het in de koffiemolen malen tot poeder. De scherpheid van het poeder hangt af van het aantal, dat u bij het snijden in de melange laat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het word gemalen.