Hoeveel vocht moet je binnen krijgen per dag?Krijg ik te weinig binnen?

Ik drink elke dag 2 bekers thee en 2 glazen frisdrank.
Ik krijg vaak te horen dat dat te weinig is.
Ik heb daar echt genoeg aan.
Alleen als het warm is drink ik meer.
De 1 zegt dat je minimaal 1liter vocht nodig hebt,de ander zegt weer 2 liter.
Mijn broer drinkt bijv. echt de hele dag door.
Heb je met een laag lichaamsgewicht (zoals ik),misschien ook minder behoefte aan vocht dan iemand die zwaarder is?Of heeft dat er niets mee te maken?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Om met je laatste vraag te beginnen, ja dat zal zeker meespelen, maar wat veel belangrijker is om te weten: Je lichaam geeft een dorstseintje af als je echt moet drinken. Dus je drinkt nog niet zo gauw te weinig. Het dorstgevoel wordt alleen minder bij oudere mensen en verdwijnt zelfs bij heel oude mensen die daardoor dus kunnen uitdrogen. Ik heb dit laatst nog in een interview op de radio met een arts gehoord. die zei ook dat je voldoende (tussen de 1 1/2 en 2 liter) vocht tot je moet nemen, maar hierbij telt alles mee: 's-ochtends bij het ontbijt in de vorm van koffie of thee of melk, eventueel de melk in een papproduct of yoghurt, een of meer kopjes koffie, thee in de loop van de ochtend, lunch en/of middageten, met weer koffie, thee of melk soep verder een paar kopjes koffie/thee in de loop van de middag, kop soep tussendoor, fruit avondeten, groente, toetje avond kopje koffie, glaasje frisdrank, wijn. Ik heb daarom het idee dat je iets meer zou mogen drinken, maar vind niet dat je veel te weinig drinkt. Ik zou het op een glas frisdrank houden en 3 bekers thee (zonder suiker), dat is gezonder. Frisdrank bevat veel te veel veel suiker. Als je nog 2 glazen water extra per dag zou drinken (en dat kan ook gewoon af en toe een slokje aan de kraan, bijv. als je je handen wast). Voor het tanden poetsen of dat soort gelegenheden. Het feit dat je meer drinkt als het warm is is prima en je moet dat natuurlijk ook doen als je veel getranspireerd hebt en/of gesport. Het lijkt wel of we in een tijd leven dat alles moet worden overdreven. Want de hele dag loopt iedereen met flesjes watertjes te zeulen en gewoon (supergezond) kraanwater dat drinken ze niet. En constant moeten te pas en te onpas die flesjes steeds tevoorschijn komen. Kijk als het heel erg warm is prima en anders dikwijls onnodig. Ik noem het altijd maar de zoveelste hype. Het is dus echt nergens voor nodig om 1,5 liter laat staan 2 liter water per dag (extra) te drinken, het valt zelfs af te raden, teveel water drinken is zelfs niet gezond, veel nuttige voedingsstoffen worden gewoon weggespoeld. En heel veel water kan zelfs dodelijk zijn dan heb ik het wel over 5 liter of meer per dag, dit schijnt te zijn voorgekomen. En bij een van de antwoorden hiervoor staat ook nog een heel goed advies om naar de kleur van je urine te kijken, meer hierover kun je vinden op de site: www.gezondheidsnet.nl

je moet minimaal 1,5 liter per dag binnen krijgen. maar met warm weer zoals nu moet je al snel minimaal 2,5 liter binnen krijgen. ligt ook aan de inspanning die je doet. ben je fysiek druk bezig dan moet je al snel meer drinken

Met biologie op school heb ik geleerd dat je minimaal 1,5 liter vocht per dag binnen moet krijgen. Met vocht wordt niet alleen drinken bedoeld, maar ook bv soep, kwark oid(ongeveer 50% vocht) en fruit

1 tot 2 liter is normaal. Via je eten krijg je ook vocht binnen. Wat je echt nodig hebt hangt ook af van hoeveel je bijvoorbeeld door zweten (sporten) kwijtraakt. Als je regelmatig naar de WC gaat en je urine is mooi lichtgeel is er niets aan de hand. Als je weinig plast en je urine is donkergeel drink je mogelijk te weinig. Als je blijft twijfelen: ga naar de huisarts, waarschijnlijk vraagt hij je dan om een dag bij te houden wat je drinkt en je urine op te vangen.

die 2 liter is al teruggebracht naar 1,5 liter, je drinkt wel weinig, maar je krijgt ook vocht binnen met je voeding, in groenten en fruit zit veel vocht, dus je krijgt meer binnen dan je denkt, als jij je goed voelt, is dat goed.

mischien stimuleert het je te weten waarom drinken gezond is: het helpt bij de aanvoer van nuttige stoffen, het voert afvalstoffen snel af die zich anders langer ophopen in je lichaam. Dit kan klachten veroorzaken, de bekendste is hoofdpijn. Vocht "spoelt"ook je organen door, die zo beter functioneren. Het lichaam bestaat voor een groot deel uit water. Mocht het je om calorieën gaan, dan zou je eens munt kunnen planten en daar verse thee van zetten. Is ook volop te koop bij de Turk. In Frankrijk, hier helaas nog niet, vindt je ook siropen op basis van stevia, mmm. (zonder calorieen. Water is ook neutraal, persoonlijk vind ik dat t lekkerst. als je erop googelt vind je nog veel meer redenen. Midas Dekker schreef al jaren geleden: honger wordt vaak verward met dorst. Probeer maar eens uit: als je trek hebt, neem dan wat te drinken. Warme thee of siroop geeft ook een rustmoment... Succes

Dit is echt wel weinig wat je drinkt. Je gewicht heeft er niets mee te maken. Gebruik de drinkmeter.

Bronnen:
http://www.roosvicee.nl/widget/drinkmeter.html

Als je ervan uitgaat dat een mens ongeveer 2 liter water per dag gebruikt (en uitplast en uitzweet) dan moet je gewoon zorgen dat je minimaal 2 liter water binnenkrijgt. Daarbij moet je je realiseren dat in eten ook veel water zit. Een biefstuk bestaat voor 75% uit water. En een boterham zelfs nog voor 33%! Fruit en groenten natuurlijk nog veel meer. Meer dan een derde van onze waterbehoefte verkrijg je door je eten. Dat is ook water dat je erbij mag tellen. Hieronder een stukje over de "2-liter mythe" van de site van "the Truth about Food" van de BBC: ".... a reasonably inactive adult (like most of us who work in offices) loses approximately two litres of water each day through breath, sweat, urine, and faeces, which is where the myth that we need those two litres a day may have originated. All drinks we have during a day, apart from alcohol, count towards making up this amount - including tea and coffee - and more than a third of our water needs comes from our food." zie bron hieronder

Bronnen:
http://www.bbc.co.uk/sn/humanbody/truthabo...

Gezien de klachten die je allemaal met redelijk tot uitstekend succes kunt behandelen met een aantal glazen gewoon kraanwater extra kun je rustig stellen dat de meeste mensen te weinig drinken. Terecht wordt in een van de antwoorden opgemerkt dat honger eigenlijk vaak dorst is. Dat is al één, maar ook hoofdpijn, hoge bloeddruk, maagpijn, colitis, obstipatie, astma, blaasontsteking, oprispingen zijn slechts enkele voorbeelden van de vele kwalen die heel vaak goed te behandelen zijn, dan wel verbeteren met extra water. Je ziet de laatste tijd dat de behoefte aan vocht naar omlaag bijgesteld wordt. Dat gaat samen met de aanbevelingen om minder zout te gaan eten. Lukt het je om je aan die zoutnorm te houden dan eet je, zoals we dat vroeger noemden, zoutarm. Drink je veel, met name water, dan spoel je dat spaarzame zout je lichaam uit waardoor het elektrolytenevenwicht (m.n. natrium/kalium) in het lichaam verstoord kan raken met allerlei cardiale en andere ellende vandien. Het probleem is doorgaans niet dat we teveel zout eten maar dat we te weinig water drinken. Bega niet de vergissing om vocht en water gelijk te stellen. Om voedsel en dranken waar stoffen in opgelost zijn, te verwerken is meer water nodig dan ze zelf bevatten, soms weinig meer, vaak veel meer. Toegevoegd na 25 minuten: Je lichaamsmassa speelt wel enigszins een rol. Zie onderstaande link met toestemming van de auteur. :-)

Bronnen:
http://www.goeievraag.nl/vraag/glazen-dag-...

ons lichaam bestaat voor een groot deel uit zout water. 1.5\2 liter is voldoende voor de mens.een vocht tekort kan men controleren door de huid van de hand omhoog te trekken,blijft die staan,dan zou men een vocht te kort hebben.hoofdpijn bij warmte zou ook een verschijnsel zijn

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100