Als je een ovenschotel in zijn eigen glazen schaal invriest, gaat ie dan barsten?

Er staat wel een vraag over op, maar niet of de schaal nu wel of niet kan gaan barsten in de vriezer. Het is voor mijn dochter op kamers die ik dezelfde ovenschaal heb gekocht. Mijn bedoeling is om het thuis te maken in die schaal, in te vriezen en later over te doen in een plastic bak in de vriezer, en als ze het dan meeneemt dat de vorm van de schotel dan weer precies in haar eigen ovenschaal past.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.8K

Het beste antwoord

Pyrexschalen kunnen zowel in de vriezer als in de oven, dus dat zou moeten lukken.
Slim idee trouwens :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als de schaal tegen lage temperatuur kan zal hij niet barsten, normaal gesproken.Glas in de vriezer barst al je er iets instopt wat bij het bevriezen uitzet(zoals water, of dingen die veel water bevatten) en je geeft dat water de ruimte niet om uit te zetten, dus als je de schaal dus echt tot de rand, "met een kop erop" hebt gevuld.
Ik denk niet dat dat je bedoeling is.
Gelijk van de vriezer in de oven kan ook barsten veroorzaken door een te snelle temperatuurswisseling
anneliez
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vriest ook niet iets direct uit de oven in, dat zal eerst af moeten koelen.
anneliez
12 jaar geleden
Ik had het over van vriezer naar oven ;)
Niet zo'n geweldig idee. Daar zijn glazen schalen niet voor. Waarom probeer je het niet gelijk nadat je het gemaakt hebt in een plastic bak te doen, die ongeveer de grootte van je ovenschaal heeft. Kun je de schaal schoonmaken (zit altijd van alles aan de randen vastgebakken) voor het volgende gebruik. Je kunt heel goedkoop goede plastic (vierkante) bakjes kopen (Blokker), die en niet kapot gaan in de diepvries en praktisch zijn omdat je ze kunt stapelen.