Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe komt dat velletje op mijn melk als ik het in de magnetron doe?

Dus ik warm melk op in de magnetron in een diep bord (spaghettibord) als ik hem na 3 minuten eruit haal ligt er een vel op hoe komt dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

melk bestaat uit water met daarin vet, eiwitten en nog een paar stofjes. als in het bovenste laagje het water verdampt, blijven die andere stoffen dus over. je kunt dat vel er gewoon weer doorroeren, nix mis mee.
3 minuten in de magnetron is misschien wat lang. probeer eens 2 minuten. dan is de melk warm genoeg verwacht ik, en heb je dat vel (haast) niet.
(Lees meer...)
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Kijk eens bij de eerder gestelde vraag over chocolademelk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Melk bestaat vooral uit water, suiker, eiwitten en vet. Als je melk verwarmt, worden sommige eiwitten plakkerig en klonteren ze aan elkaar. Hoe meer eiwitten er in de melk zitten, hoe meer ze aan elkaar plakken. Aan het oppervlak van de verwarmde melk verdampt veel water, waardoor de eiwitten in dat laagje melk dichter bij elkaar komen te liggen. Daar plakken ze nog beter aan elkaar en vormen ze een vel. Met een deksel op de pan verdampt er veel minder water en komt er minder snel een vel op de melk. Die vellen zijn trouwens heel gezond, want eiwitten zijn de gezondste bestanddelen van melk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding