"flik zn. (NN) ‘klein rond chocolaatje, chocoladepastille’
Nnl. wormkoekjes, die er uitzien als flickjes [1864; Toll.], pralines, flikjes,... [1891; Groene Amsterdammer], groote flikken [1919; WNT].
Flik is een jongere terugvorming uit flikje, een soort chocolaatje dat werd geproduceerd door de Amsterdamse chocoladefabriek van Caspar Flick, die in de 18e eeuw leefde.
Over Flick zelf en over wie wanneer deze naam heeft bedacht, is niets bekend. Zijn fabriek, later onder de naam Erven Caspar Flick & Co, bestond tot 1923. Flikje was inmiddels al een soortnaam geworden: volgens Sanders (1993) werden flikjes door diverse winkeliers nagemaakt en Van Dale 1872 verstaat onder fli(c)kje ook een “besuikerd rond chocolade-koekje”."

http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/flik2

Het is dus waarschijnlijk een eponiem, een naam afgeleid van een familie- of persoonsnaam, zoals het kiekje, het bintje, de hansop, de molière enzovoorts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

omdat hij plat is.