wat is het gezondste een sandwich of een boterham?

Toegevoegd na 11 minuten:
met een sandwich bedoel ik een zacht broodje

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Afwisseling
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt eraan wat je er tussen stopt

Het beste antwoord

je alle ingredienten van de schijf
dus vetten, koolhydraten, vezels, mineralen/vitamine, water
maar ik denk dat je met de vraag bedoelt waar zit het minste vet in. In de westerse wereld hebben we daar namelijk vaak teveel aan, dus word gezond in de volksmond ook wel gezond genoemd.

daarom heb ik even kaiserbrotchen uit de keuken gehaald
per 100 gram is vet 0,9 gram en 973 Kj
van brood heb ik het even gegoogeld en bleek
per 100 gram is vet 3,7 gram en 256 kj

natuurlijk is het ook afhankelijk van wat je erop doet. Maar dat is bij iedereen verschillend, dus dat kan ik niet vergelijken.
*voor meer info zie bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt

Andere antwoorden (3)

Dat ligt eraan wat je met een sandwich of een boterham bedoelt. Als je een sandwich maakt van 2 bruine boterhammen met kaas en tomaat, en ernaast een witte boterham met jam legt, dan is de sanwich het gezondst.

Toegevoegd na 25 seconden:
lees sanDwich
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan je niet zo zeggen.
Het is gezond om de juiste hoeveelheid voedingsstoffen binnen te krijgen. Stel dat je een trektocht maakt en weinig hebt gegeten,dan is een rijkelijk belegde sandwich met een laag mayonaise een goed idee.
En ook jij kan best een sandwich eten met o.a. een dikke laag mayonaise, maar dan gaat het er vooral om wat je de rest van de dag eet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De enige soort brood die je als gezond kunt bestempelen is volkorenbrood. Bruin brood, ook dat heel donkere, meergranenbrood, vloerkoren of wat voor fantasiebrood dan ook is niets anders dan witbrood waar een enkel ingrediënt aan toegevoegd is om het als 'gezond' te kunnen verkopen. Met dat 'vloerkoren' van de Jumbo stonk ik er kort geleden ook in. Volkorenbrood, meestal tarwe-, is gemaakt uit meel van de volledige tarwekorrel, dus inclusief vezels en kiem. De rijkdom aan vitamines, vezels en mineralen kan nooit geëvenaard worden door toevoegingen aan wit meel, in weerwil van wat de voedingsindustrie je wil laten geloven.

Natuurlijk is het geen doodzonde voor je gezondheid als je af en toe witbrood eet. Sommige dingen combineren nu eenmaal minder goed met volkorenbrood, zoals haring en aardbeien, vind ik, maar dat is een kwestie van persoonlijke smaak.