het vuur gaat niet aan?

hoi, wij hebben een best oude fornuis. en soms gaat die neit aan dan hoor je steeds een 'aansteker' zeg maar. Ik draai de knop naar beneden en druk op die 'aan' knop maar er komt gee vuur en ik hoor een geluid als bij een aansteker.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.8K

Het beste antwoord

Misschien is dat knopje niet meer goed. Als he nog wel gas hoort sissen als je de knoppen open draait kun je er een lycifer bij houden. Met die ratelknoppen heb ik ook altijd ruzie...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dan zal het mechanisme om hem aan te steken waarschijnlijk bijna versleten zijn. Dan zit er niks anders op dan een nieuwe te kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan ook.
Als je de pit van het fornuis haalt, en op de knop drukt, zo je de vonk kunnen zien die er vanaf komt. Als je geen vonk ziet, zou het kunnen dat er een stroomdraadje niet goed meer aangesloten zit. ik zou wel iemand erbij halen die er verstand van heeft, als je er zelf mee begint te spelen en je hebt er geen verstand van, kan het nog irritanter worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het gasfornuis wilt ontsteken zorgen dat de draai knop op de hoogste doorstroom staat,dus groot vuur en dan op de aan knop drukken, gewoon open neer gaan met het vingertje.
Anders de sproeiers even nakijken.

Toegevoegd na 40 seconden:
op en neer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De elektrische ontsteker van de gasvlam bestaat uit een soort van kleine bougies die vlak naast elke brander gemonteerd zijn.
Met één knop bedien je alle (4?) ontstekers tegelijk.
Controleer of je, als je op het knopje drukt, alle "bougies" ziet vonken.
Je hoeft de gasknop van de brander hier niet voor open te draaien.
Het kan zijn dat de ontsteker zich gedeeltelijk onder de brander bevindt, dan moet je de brander even los nemen om te kijken.
Als er één niet vonkt dan moet je met een borsteltje het vuil rond het contactpuntje verwijderen en zorgen dat die plek goed droog is.
Als alles wel naar behoren werkt dan kan het ook nog zijn dat het gaatje verstopt zit waar gas uit moet stromern dat op de ontsteker gericht is.
Gaatje(s) vrijmaken lost het probleem op.
Samengevat: maak het fornuis en vooral de branders goed schoon en alles zal prima werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lukt het wel met een aansteker, gebruik in dat geval gewoon zo'n losse langwerpige aansteker. Goedkoper dan een compleet fornuis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan natuurlijk gewoon zo zijn dat de piezo ontsteking niet alleen maar niet goed werkt maar gewoon stuk is. En reparatie is een heel dure grap. Ik los dat zelf al jaren heel eenvoudig op.

Bij Blokker of andere huishoudzaken kun je zo'n simpel apparaatje kopen dat een vonk geeft als je er op drukt. Dat hou je eenvoudig bij de brander waar het gas uitkomt. Werkt prima en bespaart (heel veel) lucifers.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De ontsteking van gasfornuizen is meestal geen piëzo ontsteking (elektromechanisch) maar een hoogspannings transformatortje dat regelmatige pulsjes geeft als je een knopje ingedrukt houdt.
De schakeling wordt gevoed uit het lichtnet.