Gerookte Makreel,bijna een week over de datum,kan je die toch nog eten,of beter niet?

Of beter gewoon weggooien,kan je er ziek van worden?
Staat op de 23e als uiterste houdbaarheidsdatum.
Me broer wil het gewoon eten,ik denk beter niet doen,geen risico nemen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Roken is een manier om een makreel lang houdbaar te maken. En hoewel dat roken (en zouten) tegenwoordig niet meer zo intensief gebeurt als vroeger en een deel van de rooksmaak kunstmatig kan zijn, maakt het vacumeren het beestje wel degelijk heel lang houdbaar. De datum die er op staat is een THT-datum ; dat is een zeer ruim genomen marge waarbinnen rekening gehouden wordt met het gegeven dat veel consumenten hun etenswaren niet altijd in optimale omstandigheden bewaren, (te warm bijvoorbeeld, of te licht) en toch nog tot die datum veilig is. Of niet achteruit gaat in kleur of smaak. In de regel is voedsel dat goed geconserveerd is lang tot zelfs HEEL lang na die datum nog uitstekend te eten. Blikken groente zelfs jaren tot tientallen jaren. Met vis zou ik iets voorzichtiger zijn, maar als je goed je zintuigen gebruikt (hoe ziet het er uit, hoe ruikt het, voelt het normaal en niet plakkerig, zit er geen rare smaak aan, praat het niet terug ?) is vrij envoudig vast te stellen of iets nog eetbaar is of niet. Is hij goed gekoeld bewaard en merk je er niks geks aan, dan zul je de makreel nog veilig en met smaak kunnen eten.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100