Gerookte Makreel,bijna een week over de datum,kan je die toch nog eten,of beter niet?

Of beter gewoon weggooien,kan je er ziek van worden?
Staat op de 23e als uiterste houdbaarheidsdatum.
Me broer wil het gewoon eten,ik denk beter niet doen,geen risico nemen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
23.1K
Amadea
9 jaar geleden
Is de verpakking al open geweest? Als het nog vacuum gesloten is zou ik het wel durven eten. Maar heb je er vorige week al van gegeten, en is het dus een week open geweest, dan zou ik het wegdoen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee het is niet open en het is vacuüm verpakt.
Kan dus wel denk je?
Amadea
9 jaar geleden
Ja hoor, als je het na het openen gelijk consumeert kan er echt niks mee mis zijn. Die uiterste houdbaarheidsdatum heeft altijd een ruime marge.
Ritsuka
9 jaar geleden
gerookt is lang houdbaar, als het er goed uitziet en ruikt, en je proeft een hapje, dan durf ik het wel aan.
enige waar ik dat risico niet mee neem is rauw vlees en vlees, verder kijk ik altijd gewoon
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oh ok bedankt allebei,ik had het bijna weggegooid,maar dan kan het dus nog wel.
Castle
9 jaar geleden
Bij vis zou ik toch opletten. Persoonlijk neem ik liever geen risico voor een paar euro. Ik begrijp dat mensen eten liever niet weggooien, maar ziek worden terwijl je morgen in de supermarkt voor een paar euro een nieuwe kan halen lijkt mij verstandiger.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij ons wordt er altijd best veel weggegooid,elke week in ieder brood,broodjes en ook vaak vlees en groente,vandaag nog een paar snitzels,m'n moeder is daar echt te makkelijk in.
Maar die vis was ik gewoon niet zeker van en m'n broer wilde het perse nog opeten.
Rieneke1
9 jaar geleden
En, is je broer ziek geworden of niet?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die houdbaarheidsdatum waardoor mensen niet meer op hun eigen zintuigen vertrouwen, is een van de grootste oorzaken van de verschrikkelijke voedselverspilling. Als je dat regelmatig overkomt, kun je beter op een andere manier boodschappen doen. Alleen kopen wat je op die dag opeet bijvoorbeeld. Het is niet alleen zonde van het geld ; je gooit enorme hoeveelheden grondstoffen die nodig waren voor de productie gewoon domweg op de vuilnisbelt. https://www.youtube.com/watch?v=KaWsf14hf7I

Antwoorden (1)

Roken is een manier om een makreel lang houdbaar te maken. En hoewel dat roken (en zouten) tegenwoordig niet meer zo intensief gebeurt als vroeger en een deel van de rooksmaak kunstmatig kan zijn, maakt het vacumeren het beestje wel degelijk heel lang houdbaar.

De datum die er op staat is een THT-datum ; dat is een zeer ruim genomen marge waarbinnen rekening gehouden wordt met het gegeven dat veel consumenten hun etenswaren niet altijd in optimale omstandigheden bewaren, (te warm bijvoorbeeld, of te licht) en toch nog tot die datum veilig is. Of niet achteruit gaat in kleur of smaak.

In de regel is voedsel dat goed geconserveerd is lang tot zelfs HEEL lang na die datum nog uitstekend te eten. Blikken groente zelfs jaren tot tientallen jaren. Met vis zou ik iets voorzichtiger zijn, maar als je goed je zintuigen gebruikt (hoe ziet het er uit, hoe ruikt het, voelt het normaal en niet plakkerig, zit er geen rare smaak aan, praat het niet terug ?) is vrij envoudig vast te stellen of iets nog eetbaar is of niet.

Is hij goed gekoeld bewaard en merk je er niks geks aan, dan zul je de makreel nog veilig en met smaak kunnen eten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mooi antwoord! Misschien overbodige toevoeging, maar niet iedereen weet dat THT de afkorting is van "tenminste houdbaar tot". Tenminste, maar dus ook langer.