Hoeveel boter of olie moet er in de pan voor het bakken van vlees?

Is dat alleen afhankelijk van de maat koekenpan/wok?
Of heeft het ook te maken met de hoeveelheid vlees?
Hoe kan ik het beste bepalen hoeveel boter of olie ik moet gebruiken voor het bakken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
23.8K
Kimath
12 jaar geleden
verschilt ook per soort vlees. Iets van spekjes heeft geen boter nodig, door het vet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gehakt ook niet

Het beste antwoord

Reken bij bakken en braden van vlees op 15 g boter of margarine per persoon (ca. 100 g vlees).
Is het vlees vet neem dan 5 g minder.
Is het vlees gepaneerd neem dan 5 g meer.
Voor 500 g vlees aan een stuk reken je 60 g boter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Proefondervindelijk handelen. Afhankelijk of je snel en met hoog vuur bakt of langzaam.
Bij een teflon pan is het belangrijk dat de pan goed heet is voordat je het vlees er in legt.
Olie spat minder dan boter omdat bij boter eerst het water moet verdampen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals mijn voorganger al aangeeft, dat is iets wat je ontdekken maar het ligt vooral aan het vlees.
Kipfiletjes hebben maar weinig vet nodig, maar maak je lekkere gehaktballen, die moeten zowat zwemmen in de boter.

Je kan bv ook biefstukken in de olie bakken, maar dat wordt nooit zo lekker en nooit zoveel sappen/jus als dat je het in de boter bakt.
Voor sommige vleessoorten gebruik je olie of boter om te voorkomen dat het aan de pan blijft koeken, en andere vleessoorten gebruik je het ook voor de smaak die je wilt crëeren.

De maat van de pan maakt niet veel uit, het product wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een pan hebt met anti-aanbaklaag, dan hoef je helemaal geen olie of boter bij het vlees te doen. Dat geldt vooral bij gehaktballen, speklappen en (vettig) varkensvlees. Moet je eens opletten hoeveel vet er achterblijft na het bakken van zulk vlees. Alleen mager vlees, zoals biefstuk, zou ik lekker bakken in kruidenboter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, ik bak vet vlees ook altijd zonder olie/ boter.
dat hangt af van t soort vlees en hoe je t klaar wil maken. wok alleen met laagje olie: boter verbrandt. voeg voor n jus boter op t laatst toe. mager en poreus vlees kunnen beetje extra boter hebben:zorgt voor mooi korstje en vervangt vleesvocht zodat t sappig blijft. vet vlees als spek en bv eend met huid heeft geen olie/boter nodig. zou er eerder wat van weggieten na t bakken. hoge temperatuur (180+)zorgt ervoor dat niet veel vet in je vlees achterblijft. voor smeuiiger vlees max 160 aanhouden