Waarom zijn Griekse kersen zo goedkoop?

Als ik bij de supermarkt kom zijn (verse) kersen uit Griekenland, Turkije of andere verre landen vaak in de aanbieding. Nederlandse kersen zijn veel duurder en worden vaak als delicatesse verkocht.
Nu zijn kersen een kwetsbaar en bederfelijk product, waarvan je mag aannemen dat het vervoer geld kost. Je zou dus verwachten dat Nederlandse kersen uit de boomgaard om de hoek goedkoop zijn. Kennelijk is het vervoer spotgoedkoop? Wie weet hoe dat gaat?

Toegevoegd na 12 minuten:
By the way ik begrijp dat het weer in Griekenland beter is en de loonkosten lager, maar ik zou denken dat dit gecompenseerd zou worden door de kosten van vervoer van dit verse en kwetsbare product.
Het verschil met andere goederen is dat het hier gaat om een vers product wat het vervoer m.i. moeilijker maakt dan van kleren of elektronica.
Wat mij interesseert is m.n. waarom het vervoer zo goedkoop is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
GV! Ik heb ook geen flauw idee, totáál onlogisch vind ik. Als je de kersen trouwens bij de boomgaard haalt zijn ze ook schrikbarend duur.
Ben benieuwd of er een goed antwoord komt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat weet ik op 1 km. van het huis van mijn ouders is een boomgaard en de kersen zijn daar veel en veel duurder dan de kersen die uit een ver land komen.

Het beste antwoord

Om mooie kersen aan de boom te krijgen, heb je heel veel zon nodig. Omdat het hier in Nederland niet zo'n weer is, als in Griekenland, worden de kersen hier in kassen verbouwd. dit kost al veel meer geld. In griekenland heb je ook lagere loonkosten. Dus het is momenteel nog steeds goedkoper om ze te importeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kersen groeien ook in NL gewoon in de open lucht. -1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze worden er ook niet minder mooi van. Perfecte kersen aan de boom bij de buren altijd. Bedankt buren! ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat weet ik, maar dan is de productie minder groot, waardoor ze minder kersen kunnen verkopen en daardoor nog gebruik moeten maken van import.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik betaalde 5,00 euro voor een kilobak overheerlijke onbespoten kersen uit de Hoekse Waard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welke kassen hier waar Platje?????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Nederland WendyH. Bij de reactie van j0ve staat een website.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Eleo, sorrie hoor maar 5 euro betalen voor een bakje kersen gaat mij te ver. Ik kan ze hier bij de boer voor 1,50 krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb je artikel gezien.... ik wist echt zéker, dat dit niet zo was. Weer wat geleerd, dank je!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
platje: jij hebt de boer vlakbij, je hebt gelijk, tis prijzig maar superlekker en bereikbaar voor mij. (onder de rook van de Europoort, de kersen zijn een onbespoten Hollandse product.
graag kom ik bij jou die goedkope kersen eten, dat wel natuurlijk...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat mag hoor:) Inderdaad, niet iedereen heeft een boer om de hoek.

Andere antwoorden (5)

omdat ze in griekeland in de natuur groeien. in nederland in kassen.

Toegevoegd na 19 seconden:
in griekeland zijn er veel meer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, echt niet hoor Wow.... ik woon tussen de kersenboomgaarden, geen kas te bekennen hier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
welnee wow, kersen groeien hier gewoon in een boomgaard in de open lucht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kersenkassen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
die bestaan. denk je dat ze in de winter buiten groeien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
WOEHAAAAAHAHAHAHAHAHA......sorry hoor Wow, maar ik mag toch hooooopen dat je niet serieus bent......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wow..... ik moet je mijn excuses aanbieden.... ik leefde in de 100% zekere veronderstelling, dat kersen niet in kassen worden gekweekt. Maar door een artikel, ergens hier geplaatst, van Platje ben ik wijzer geworden....
Kennelijk wel dus!!!
Sorryyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maakt niet uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Had ik dát geweten, dan was ik niet zo diep door het stof gekropen ;-)))))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hahahahaahaha.
Om dezelfde reden dat kleren uit china ook veel goedkoper zijn.
De grond en de arbeid zijn daar veel goedkoper.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Archief/archief/article/detail/585251/2001/06/16/Ze-verkassen-de-kersen.dhtml
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik citeer uit jouw eigen artikel: "Nederlanders zijn geen grote kerseneters, en laten zich op de markt vooral leiden door de lage prijs van Griekse, Turkse en Spaanse kersen. Goedkope arbeid en een beter klimaat in die landen hebben de Nederlandse teelt weggevaagd" Jouw artikel geeft helemaal niet dat Griekse kersen goedkoper zijn omdat ze hier in kassen worden verbouwd. Alleen dat er meer kersen uit Griekenland komen, en om de reden die ik zelf heb genoemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die min is niet van mij, maar dat terzijde.
Het gaat mij niet om jouw citaat, maar om het fijt dat ze tegenwoordig de kersen in kassen verbouwen en ze dus al een stuk duurder zijn, dan dat ze in een boomgaart staan. Lijkt me tenminste logisch?!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja maar dat is dus helemaal niet altijd zo, dat bedoel ik. Heel veel kersen komen gewoon uit de boomgaard. Zie wendy's reactie maar op het antwoord van wow.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jOve: ik wist het ZEKER: géén kassen, maar dat staat er toch echt!
Omdat de smaak minder goed zou zijn dan de Hollandse kersen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat verschil proef je zeker! De hollandse kers is groter zachter en voller van smaak dan die 'supermarktkersen'
De hollandse kers uit de boomgaard is gewoon te koop bij de betere groente- en fruitzaak. +1
bamibal
12 jaar geleden
Dat heeft niks met supermarkten te maken. Goede Nederlandse kersen zijn ook bij de meeste supermarkten te koop.
Ik denk dat het ook met het aanbod te maken heeft.
Er worden véél Griekse kersen aangeboden, en veel minder Hollandse kersen: veel boomgaarden zijn gerooid, en de kasteelt is nog vrij jong en beperkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
proef ze eens?? dan weet je waarom.
καλή ορεχή

Toegevoegd na 3 minuten:
omdat het hier kouder is dan daar, smaken ze beter. dit geld ook voor koude grond aardbeien. En het type kers is ook van belang