Helaas pindakaas, dat klopt ook nog.
Wie af wil vallen kan er beter niet teveel van nemen, wie niet op de lijn hoeft te letten kan er zich met een gerust hart aan te buiten gaan. Pindakaas bevat een aantal nuttige vitaminen, mineralen en eiwitten, zij het niet in overvloedige hoeveelheden. Je kunt ze ook in voldoende mate met ander voedsel naar binnen krijgen. (...)
Er bleek een verband te bestaan tussen het eten van veel pindakaas (en noten) en een (verlaagde) kans op het krijgen van diabetes type 2. En een paar maanden geleden bleek uit gegevens over dezelfde verpleegsters, dat bij degenen die meer pindakaas aten ook de kans op galstenen ietsjes lager was.
Pindakaas bestaat voor maar liefst 55 procent uit vet en is dus allemachtig rijk aan calorieën. Dikkerds, wees dus gewaarschuwd! Gelukkig bestaat dat vet voor slechts twintig procent uit ongezonde, verzadigde vetzuren en voor tachtig procent uit gezonde, onverzadigde vetzuren. Per saldo hebben die vetten een positieve invloed op het cholesterolgehalte in het bloed, waardoor de aderen minder gemakkelijk dichslibben en verkalken. De kans op een hartinfarct wordt er door verkleind.
Transvetten (die een zeer ongunstige invloed hebben op het cholesterolgehalte in het bloed) komen in pindakaas niet voor.
Pindakaas is niet overal ter wereld even veilig. Uit Wagenings onderzoek bleek afgelopen jaar dat mensen in Soedan die er veel van eten, een grotere kans op leverkanker lopen. Dat komt door de gifstof aflatoxine, die er in relatief hoge concentraties in de pindakaas zit. Aflatoxine wordt geproduceerd door een schimmel die van vochtig en warm houdt. Het is vaak moeilijk om partijen geheel aflatoxinevrij te houden. Ook in Europa -waar de controle streng is- worden zodoende geregeld kleine hoeveelheden aflatoxine in pinda's en noten gevonden. Maar het gaat dan om minder dan 0,0000001 gram aflatoxine in een handjevol pinda's, en het risico daarvan is voor gezonde mensen nihil.
Uit onderzoek in de Verenigde Staten en Canada blijkt dat iets meer dan één procent van de bevolking er allergisch is voor pinda's Ook anderszins betreft het een vervelende kwaal, omdat men in een paar minuten tijd ontzettend ziek kan worden van zelfs een zeer minieme hoeveelheid pinda-eiwit. Sommigen sterven er zelfs aan . Probleem is ook dat niet altijd duidelijk is in welke producten pindameel zit, ook de drempelwaarden verschillen van persoon tot persoon. Menigeen met een pinda-allergie is ook overgevoelig voor noten.
Bronnen:
AWM
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Precies. Boordevol proteïnen en pietamienen.
http://www.youtube.com/watch?v=PB6tbZVbhH4
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"ze"? :o
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja wie is ''ze''?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prachtig antwoord , Man !

Andere antwoorden (5)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ze kan er niks aan doen, volgens mij heb ik op der pikkie getrapt en zit ze lekker te internet haten op mij.. who cares
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@pimstyle:?????
ik geef gewoon serieus antwoord op jouw vraag...waar heb jij mij op mij mn ''pikkie'' (die ik niet heb), getrapt dan..? jij vraagt:'
'''Word je echt groot en sterk van pindakaas?''...ik denk dus: nee, dat denk ik niet.. wel van: -spinazie
-gewichtheffen
-anabolen
- etc. vanwaar deze agressie?
je word er vooral groot en vet van
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat is een reclameslogan.
Van pindakaas wordt je dik als je er teveel van eet, er zit veel vet in.
Maar het is wel lekker...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja...in Malawi (Afrika) draait een pindakaas programma om ondervoeding bij kinderen tegen te gaan. Pindakaas bevat heel veel waardevolle stoffen en is goedkoop te produceren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier in Canada, waar ik woon, zijn er nogal wat mensen met een zeer heftig vorm van allergie voor pinda's. Er zijn zelfs gevallen waarbij een kind uit een klas stierf doordat een klasgenoot elder in het lokaal zijn broodje pindakaas ging eten. Alleen van de geur dus. En dat iemand werd gekust door iemand die een broodje pindakaas had gegeten en stierf.
Daarom is het in de meeste scholen voor zover mij bekend verboden pindakaas mee te geven. Voor Nederlanders een vreemde gedachte. Het zijn geen bakerpraatjes of urban legends want mijn lerares (een nuchtigere, intelligente vrouw) vroeg ons ook geen pindakaas op brood mee te nemen. Zij zelf heeft vaak gehad dat ze daarvan wakker werd in het ziekenhuis en het kantje boord was geweest. Ook al heeft ze altijd haar injecties in haar handtas bij zich, dat is niet op tijd te injecteren. Haar uitleg was dat de mensen vroeger pindakaas aten, ter vervanging van het duurdere vlees (echt lepels) en dat daaruit deze vorm van allergie is ontstaan.

Dus nee, bij overmatig gebruik kun je er blijkbaar kinderen met een allergie van krijgen.

Maar buiten dat (als je gewoon af en toe een broodje pindakaas eet) zijn noten best gezond want naast al het vet zitten er ook gezonde dingen in. Maar zaden en pitten (die dezelfde gezonde stoffen bevatten) zijn beter voor de gezondheid want veel minder vet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Nederland komt het ook wel eens op scholen voor dat wordt gevraagd om de kinderen geen broodje pindakaas mee te geven hoor, ook in Nederland zijn er best veel (te veel!) mensen met anafylaxie voor pinda's.