wat is friet nou eigenlijk

ik wil wat meer weten wat friet nu eigenlijk is behalve dat hij van aardappelen word gemaakt en .... calorieen weegt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

En hier e.e.a. over calorieën volgens Voedingscentrum: 1 bakje frites: 459 calorieën, 1 bakje frites uit vloeibaar vet: 467 calorieën, 1 bakje frites uit hard vet: 453 calorieën
en ten overvloede: 1 bakje patat: 459 calorieën,

Toegevoegd na 4 minuten:
patat met hard vet heeft enkele calorieën minder maar is ook ongezonder. citaat:
"Vloeibaar vet is in, vast vet is uit. De friturist ie nog hard vet zin zijn ketels gooit, is verkeerd bezig. In hard vet, zoals frituurvet, zitten namelijk twee slechte stoffen: transvetten en verzadigde vetzuren. Daardoor gaan de aderen dichtslibben en verhoogt het risico op een hartaanval. Als het aandeel van foute vetten in onze voeding verlaagd zou worden, dan zou het risico op hart- en vaatziekten met enkele tientallen procenten kunnen dalen, zo denken sommige onderzoekers. Vloeibare vetten hebben in verhouding minder transvetten en verzadigde vetzuren. Die bij het bakken van vlees vloeibare margarine of olijfolie gebruikt in plaats van het bekende pakje boter, bakt dus gezonder." bron: http://weetjes.skynetblogs.be/archive/2006/01/15/gezond-vet-is-vloeibaar.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Friet of patat is een gerecht van gefrituurde aardappelreepjes. De naam is afgeleid van patates frites, Frans voor 'gefrituurde aardappelen'.

Friet is bekend onder verschillende benamingen: in Vlaanderen wordt meestal van frieten, frietjes of fritten gesproken, in de drie zuidelijke provincies van Nederland spreekt men van friet of frites, en in de rest van Nederland wordt ook vaak het woord patat gebruikt. Vlaamse friet is in Nederland een benaming voor dikke frieten van goede kwaliteit.

Het gebruik van het woord "patat" kan in Vlaanderen, Zeeland, Nederlands Limburg en Noord-Brabant verwarring veroorzaken, bij de eerste twee omdat het daar "aardappel" betekent, en in de laatste gevallen omdat het woord er niet of nauwelijks gebruikt wordt.

je hebt verschillende soorten friet, hierover vind je meer in de bron, netals over de oorsprong e.d.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is iets lekkers wat je met suiker maakt en als je het heel lang warmt dan is het niet lekker meer en dan is het ook hard