Hoe zorg ik dat ik minder geld uitgeef in de AH?

We gaan vaak met wat vrienden naar AH, is maar 3 minuten lopen, dus je bent er zo.
Ik vind het gewoon gezellig om mee te gaan, en vaak koop ik dan ook wat, een broodje, soms een flesje drinken, en meestal iets van snoep of chips, omdat het niet echt eerlijk is om altijd van anderen mee te eten en zelf nooit uit te delen.
Opzich lust ik best brood, maar ik heb natuurlijk liever een lekker broodje van de AH ;)
M'n portemonnee thuislaten is ook geen optie, want m'n ID zit erin, en het is gewoon handig om geld bij je te hebben, voor t geval dat je naar de stad gaat ofzoiets.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Die portemonnee kun je gewoon thuislaten aangezien het niét verplicht is je ID bij je te hebben, dit is na de tweede wereldoorlog afgeschaft en kennen sinds kort enkel een tóónplicht, geen draagplicht. Gewoon niets fout doen en 'n Agis-pasje werkt ook goed (bevat naam & sofinummer om je ID te kunnen herleiden). Enkele tips:

- Stop wat eurootjes in je zak, en als je toch je Agis-pas meeneemt doe deze dan samen in je bankpas-houder.
Je kan hierbij beter je pasje kwijtraken dan je paspoort (vervanging kost hoop geld).

- Open tweede rekening, stort daar wekelijks een euro of 70 op, en knip het andere pasje doormidden of stop 't in een kluis. Nu zijn je afschrijving vaste lasten en leefbudget gescheiden en geeft dat meer overzicht. Bij de flappentap zie je dan tijdens het opnemen het werkelijk nog te besteden bedrag op dat moment.

- Als je bewuster bent van je geld (zie hierboven), geef je zowiezo minder makkelijk uit en ga je vanzelf prioriteiten stellen (waarom ook chips moeten eten als 'n ander dat doet?). Zo heb ik al partijtje blikjes in de koelkast liggen, zodra ik bij mooi weer 't park in duik hoef ik nooit wat drinken bij de dure snackbar te scoren.

- Regelmatig "op de koffie bij Ome Appie gaan" kan leuk zijn, als je het meeste snoep en drinken al thuis had liggen zal de impulsieve drang minder en het bezoek bij de grutter korter worden. Zorg dat je het meeste van de snacks al hebt gehaald tijdens het gewone boodschappen doen.

Bovenstaande tips verwachten niet dat jij je levenstijl veranderd, maar je kunt jezelf wel beter indekken (dmv budget bijvoorbeeld) en wat bewuster van je geld laten worden....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Met jezelf afspreken voor hoeveel euro je besteed. Bijvoorbeeld je zegt tegen jezelf ik ga niet meeer dan 2 euro uitgeven vandaag. Of niet meer dan 10 euro deze week aan eten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet of je op je school/werk een locker hebt. Maar je zou ook je portemonnee in je locker doen en alleen je ID-kaart meenmen in je broekzak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nooit shoppen als de honger hebt. Dan koop je sneller eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga niet consumeren om te consumeren. Blijf gewoon op je werk of school als de anderen de winkel ingaan. En waarom moet je perse geld bij je hebben als je toevallig de stad ingaat? Zorg dat je een klein bedrag bij je hebt (Bijvoorbeeld een biljet van € 5,-) voor 'noodgevallen'. Of neem een pinpas mee en dus geen contant geld. Als je minder geld bij je hebt, is de verleiding minder groot om het uit te geven. AH is bovendien een dure supermarkt. Wegblijven dus. Succes!

Toegevoegd na 6 minuten:
Je kunt ook altijd bij de Norma, Aldi of Kaufland al iets 'op 'voorraad' kopen. Lekkere broodjes of chips. Die bewaar je als strategische voorraad (voor) op school of je werk. En kun je delen met je vrienden. Je moet er wel vanaf blijven, he! Alleen gebruiken wanneer je denkt dat jij weer aan de beurt bent om iets uit te delen. Da's nog eens slim inkopen. Lange neus naar die Hollandse grutter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
AH is gemiddeld qua prijs. Check consumentenbond.
Een paar tips:
- laat je portemonnee toch thuis, en doe je id-kaart in je broekzak met nog wat geld erbij, maar wel minimaal geld, zodat je niet te veel kunt uitgeven.
- stop een briefje in je portemonnee bij je muntjes met waar je voor spaart, wat je graag wil hebben. Elke keer als je iets koopt zie je dat briefje en realiseer je je weer dat het op deze manier alleen maar langer gaat duren.
-Als je toch iets wilt kopen, kijk dan bij de ah eens bij de goedkopere dingen, die liggen vaak onderop.
- Eet je brood op voordat je naar de AH gaat, dan heb je ook geen behoefte meer om zo'n broodje te kopen.
- Als je het niet eerlijk vind dat je altijd van je vrienden dingen eet en je wilt ook een keer delen, neem dan eens wat lekkers van thuis mee

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Letten op aanbiedingen en op euroshopper producten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
brood en drinken van thuis meenemen, is toch niet erg? Zo houd je geld in je zak en je moeder zal het ook waarderen denk ik. En je hoeft niet op de zak van een ander te teren. Als jij daar mee begint gaan de andere het misschien ook doen en kunnen jullie dat geld aan wat anders uitgeven!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maak zelf thuis extra lekkere broodjes en neem er af en toe ook wat voor je vrienden mee.

Bedenk dat je het geld dat je aan chips, snoep enz. uitgeeft ook kunt opsparen en dan je vrienden misschien een keer ergens op een lekker drankje/hapje kunt trakteren. Dat is veel gezelliger dan het bij AH te kopen.

En laat je verder niet gek maken door deze consumptiemaatschappij waarin het wel lijkt of iedereen MOET kopen en (vr)eten. Dus: Laat je geld (op een klein bedrag voor echte noodgevallen na) thuis en stop je ID-kaart in je zak of in je lege portemonnee.