Je kat kan gerust elke dag kattengras eten, het eten van kattengras houdt niet automatisch in dat ze dan ook elke dag braakt! Het eerste wat mijn kat 's morgens doet is naar haar plantje hollen en eraan knabbelen, overgeven doet ze zelden!

Toegevoegd na 5 minuten:
Overigens verlaat het gras op natuurlijke wijze het kattenlijf, ze heeft nl. regelmatig grassprietjes in haar ontlasting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de volksmond heet het dat katten gras eten, daarna moeten braken en met het braaksel haarballen lozen. Het is inderdaad vaak zo dat katten het gras opbraken, omdat ze nu eenmaal geen planteneters zijn en gras niet kunnen verteren. Dat er in het braaksel haarballen kunnen zitten is mooi meegenomen, maar niet de reden van het gras eten. Toch vindt men ook in veel handboeken deze verklaring terug. Ook honden eten graag gras, terwijl ze geen last van haarballen hebben. Daarbij moet men bedenken dat katten eigenlijk geen gras eten, maar er op sabbelen en knagen. Het gaat de kat om wat er in gras zit! Katten eten gras vanuit een natuurlijke behoeft aan foliumzuur en ze knagen aan gras vanuit een instinctieve drang om daarin te voorzien. In hun natuurlijke voeding zit te weinig foliumzuur, dat wil zeggen, wanneer een kat moet rondkomen van prooidieren, zoals muizen en vogeltjes. Gras bevat veel foliumzuur en katten zijn er daarom dol op. Foliumzuur is een van de B-vitamines en is essentieel voor een kat. Vitamine B 6 is nodig voor de aanmaak van hemoglobine in rode bloedcellen. Hemoglobine is onontbeerlijk voor het zuurstoftransport in het lichaam van de kat. Bij een tekort aan foliumzuur is bloedarmoede een van de symptomen die optreden.

succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch vind ik in dit mooie gemotiveerde antwoord, geen antwoord op de vraag. Het is meer een uitleg over het waaróm katten gras eten. Mooi gevonden, maar geen antwoord.
Als hij iedere dag braakt is er kennelijk iets niet in orde.
Probeer eens om hem malt (bij de dierenwinkel) te geven (een vingerhoedje per keer). Als er dan een haarbal zit dan verdwijnt die wel met enkele dagen.
Hou zijn eetlust goed in de gaten.
Je hebt overigens ook katten die aan sommige planten verslaafd zijn, maar ook dan moet je hem er niet elke dag van laten eten.
De kat kammen met een vlooienkammetje voorkomt dat hij te veel haar binnenkrijgt.