De geschiedenis van Italianen in het buitenland en Italiaans eten gaat eeuwen terug.

De periode 1876-1976 staat in de Verenigde Staten bekend als de periode van Massa Immigratie van Italianen.
In de periode 1876-1900 kwamen circa 485.000 Italianen naar de Verenigde Staten welke allemaal hun eigen moraal en (eet)gewoonten hadden. Rond 1900 werden de eerste italianen op Sicilië geronseld om in de Limburgse mijnen te werken.

Vanaf circa 1960 begonnen Italianen zich in grote
getallen te verspreiden over Noord-Europa als seizoenswerker, en zodoende werd rond deze tijd de
pizza en pasta in Nederland geïntroduceerd.

Hopelijk beantwoord dit je vraag.

http://www.spronsen.com/downloads/Italiaanse%20restaurants.pdf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Uit eigen ervaring: sinds halverweg de jaren 60 van de vorige eeuw.

Toegevoegd na 1 minuut:
Daarvoor ook wel, maar op veel kleinere schaal.

Macaroni met Smac !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja macaroni met smac herinner ik me ook. Maar macaroni met kaas en ham en tomaten vond ik heerlijk. Wij aten het bij ons thuis voor het eerst in 1958 of 1959.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sinds 1955
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waar staat dat?