Hoe voorkom je dat vlees op een elektrische Weber BBQ aan het grillrooster blijft plakken/vastschroeit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.7K

Antwoorden (4)

zorg ervoor dat het rooster met olie ingewreven is, danwel: Een marinade met olie gebruiken. Daarnaast meot de gril goed heet zijn bij gebruik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zorg voor stevig vlees/vis en smeer het bbq-rooster in met olie. Draai het vlees/de vis niet te snel om, maar laat het eerst lekker bruin worden. Als de onderkant gaar is laat deze gemakkelijk(er) los.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Smeer het rooster NIET in met olie! Dit gaat walmen, en de roosters zijn juist gemaakt om het vlees/de vis "kaal" op te grillen. De reden waarom het vlees/de vis nog blijft plakken is simpelweg dat de juiste garing nog niet bereikt is. Als de producten voldoende zijn dichtgeschroeid laat het vanzelf los.
Neem dus gewoon een wijntje tijdens het bbq-en, en wacht rustig af ;-)
Overigens is het niet de bedoeling om vis in gefileerde vorm los op de roosters te leggen: wikkel filets in folie, dan creeer je een soort oventje waarin de vis gaart. Lekker met wat knoflook, uienringen, verse kruiden en een klontje boter. Ongefileerde vis is juist weer wel geschikt voor op het rooster; sardientjes bijvoorbeeld, lekker veel grof zeezout erover en roosteren: Kan je zo in zn geheel opeten, heerlijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon niet te snel omdraaien ; als het gaar genoeg is, laat het vanzelf los. Je kunt eventueel heel mager vlees (f vis of kip) insmeren met olie / marinade met olie, maar nooit het rooster invetten,want dan brandt al dat vet zeker in.
Kwestie van een beetje geduld hebben. Dat geldt trouwens niet alleen op een barbecue, maar ook in bijvoorbeeld een grilpan /grilplaat.

Toegevoegd na 46 seconden:
Leg je spullen ook niet te snel op een nog (te) koude gril ! Het vlees moet eigenlijk onmiddellijk dichtschroeien als je het op de gril legt, dan gaat het ook niet plakken.