Omdat de mentos als het ware als een trampoline werkt voor het koolzuur (het schuim). Het koolzuur zit normaal in de cola opgelost (toch??), maar zodra het met iets in aanraking komt wordt het schuim. Dit kan van alles zijn, de rand van het glas, een mentos of zelfs wat zand. Hoe fijner de structuur, hoe meer schuim.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een reactie van het koolzuur op de Arabische gom in de Mentos.

Zo heb ik een keer een klein gaatje geboord in de dop van een colafles, vervolgens een hele rol met papier en al in de fles gedaan en de dop erop. Het duurt dan even voordat het reageert omdat eerst het papier doorweekt moet zijn, maar dan krijg je een dunne straal die zeker wel 80 meter hoog is.

Je kunt er ook suiker in doen, door de onregelmatige structuur van de korrels krijg je hetzelfde effect. Zout werkt ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
80 meter ???,weet je zeker dat het niet nog hoger was :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kwam ver, heel ver boven de huizen die hier staan en dat zijn veelal huizen met 4 verdiepingen in totaal (BG, 1e verdieping, 2e verdieping en een zolder).
Steenuiltje
12 jaar geleden
80 meter?! Da's ongeveer een kwart van de hoogte van de Eiffeltoren....... zó hoog??
De koolzuurbelletjes kunnen alleen ontstaan op een onregelmatigheidje. Als je bijvoorbeeld in een duvel-glas (speciaalbier) kijkt, dan zie je op de bodem een "D" gegraveerd staan. Als je vervolgens het glas volschenkt met bier, dan zie je in het midden een kolom met belletjes opstijgen. In feite doe je met een mentosje hetzelfde. Omdat de buitenkant een suikerlaagje is, bevat het oppervlak veel microkristalletjes, dus ontzettend veel onregelmatigheden waardoor het gas als een dolle uit oplossing gaat en opstijgt. Met die welbekende fontein als resultaat.