ik kan deze vraag niet uitgebreid antwoorden.. Maar het is zo dat bv in chips bepaalde stofjes inzitten, waardoor je steeds meer zou willen, soort van smaakversterkers, als je vol zit blijf je toch eten. En aan gezonde dingen zoals fruit, groenten worden vaak niets toegevoegd. Zijn van nature
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
juist OMDAT ze lekker zijn

Toegevoegd na 18 seconden:
aanvulling volgt:

Toegevoegd na 4 minuten:
Lang geleden (toen we nog in holen woonden en vaak te weinig voedsel hadden), heeft de natuur ons uitgerust met een eigenaardigheid (nl voorkeur voor vet of zoet) die toen heel goed was. Als er als eens iets vets of zoets te eten was verkozen we dat boven "groente gerechten" met als voordeel dat we wat calorieen naar binnen kregen

NU in deze maatschappij keert dat zich tegen ons.
Vrijwel iedereen vindt roomboterkoekjes veel lekkerder dan mariakaakjes en gebakken aardappelen VEEL beter dan gekookte (allemaal vet dus).

En snoep vinden we ook zo lekker omdat er suiker in zit. Nu hebben we al die calorieen echter niet meer zo nodig en worden we er dik van en daarom is het ongezond

Maar ALLEEN als je er teveel van neemt want een beetje vet heb je dus ECHT nodig
amigo
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
precies :P
Van nature zijn mensen dol op energie rijk voedsel ,dat was zeker een heel belangrijke eigenschap in de oudheid ,ook het vermogen om in periode van overvloed nog lekker door te eten was handig om te overleven ?vet reserve, en ja je vet is niet aanbederf onderhevig .mits niet teveel neemt het ook makkelijk mee ,en kan niet gestolen worden .zeker in streken met wisselende seizoenen was vet ,dus hoog calorie rijk voedsel heel belangrijk ,en ook soms heel schaars , maar in dien voorhanden was het handig dat je er vol van vrat .die drang hebben wij vaak nog steeds ,alleen er is nooit meer schaarste ,gelukkig . Maar nu is het eerder niet handig om dat vet mee te sleuren ,alleen onze hersennen ,staan nog in de oerstand van eten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat moedermelk zoet en vet is en voedselfabrikanten daar feilloos op inspelen waardoor we enorme moeite moeten doen om onze smaak naar een volwassener niveau op te tillen waardoor we bittere en zure smaken meer waarderen.

In de prehistorie voor de ontwikkeling van de landbouw was die hang naar zoet niet zo'n probleem omdat suikerhoudend voedsel zoals fruit en honing maar kort in het seizoen, in het najaar, beschikbaar waren. De meeste paleolieten konden wel een kilootje lichaamsvet gebruiken om de schrale winter door te komen. Dan is het geen ramp om een aantal weken even iets meer te eten dan je verbrandt.

Het vervelende is dat onze smaak in de loop der millennia niet veranderd is en door industrieel voedsel ook nog eens op babyniveau gefixeerd wordt. De ultieme uitschieter is natuurlijk McDonald's, die vrijwel uitsluitend voedsel verkoopt dat uit snelle koolhydraten en vet bestaat met een enkel excuusslablaadje als uitzondering.