Zes aardappelen voor een klein zakje, en 36 stuks voor een grote familizak.

Toegevoegd na 3 minuten:
familizak = familiezak. En de maat van een familiezak blijkt 225 gram te zijn. Dus het antwoord op de vraag is 36.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Amadea, Moet ik inloggen bij Willem Wever om het 225 gram te kunnen lezen? Ik kan het niet vinden.
Leuk trouwens dat de vraag komt van iemand met de naam Slaman!
Amadea
12 jaar geleden
Nee, ik heb het antwoord gekregen door het videofilmpje af te spelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
OK bedankt. Ik ga niet kijken, ik geloof het zo wel!
Ik kom toch tot een HEEL ander antwoord.

Een beetje flinke aardappel weegt 50 g
Er zit ook flink wat vet in die zak van 225 gram dus hooguit 200 gram aardappel per zak.

Met het frituren raak je wel wat van het vocht van de aardappel kwijt dus stel dat dit de helft van het gewicht van de aardappel is. Dat maakt dat ik kom op ca 8 aardappels van 50 g , dat is nl 400 g en na frituren 200 g

Toegevoegd na 4 minuten:
ik moet het aantal toch iets bijstellen.
Volgens onderstaande link heb je ongeveer 4 kg aardappelen nodig voor 1 kg chips

Voor 225 g chips is dat dus 900 g aardappel
afhankelijk van hun gewicht per stuk kun je het aantal nu uitrekenen

Met "mijn aardappelen" van 50 g zijn het er dus 18
amigo
12 jaar geleden
Utrecht
12 jaar geleden
Gewone chips bevat rui, 35% vet. Omdat aardappels bijna geen vet bevatten is dus maximaal 65% van de inhoud aardappel. Dus ca. 150 gram. Let wel: (gedroogde) aardappel nadat door bakken alle vocht is verdwenen. Het drogestof gehalte van aardappelen is ca. 20%. Dus deze 150 gram is slechts 25% van de aardappel (er blijft nog iets vocht achter in de chips). Daarmee kom ik op ca. 600 gram verse aardappel per zak van 225 g chips.