Moeheid door veranderen eetpatroon? Zie uitleg

Sinds een week ben ik begonnen om mijn eetpatroon te veranderen. Ik at veel te onregelmatig en nam veel tussendoortjes, waardoor ik in een mum van een tijd kilo's aankwam en stemmingswisselingen had.

Om wat gewicht kwijt te raken en gezonder te leven, ben ik nu mijn eetpatroon aan het veranderen.

Ik neem nu geen tussendoortjes als chips/chocola meer, maar als ik écht trek heb een glas ongezoet sinaasappelsap of een biscuit van Evergreen. Verder neem ik gewoon 3 hoofdmaaltijden en gebruik ik zo min mogelijk toevoegingen daarbij, dus geen gebonden sauzen en mayonaise. Ook drink ik veel minder cola light, deed ik voorheen jarenlang maar 1 dag of minder met 1 fles, doe ik er nu 2 a 2,5 dag over. Daarnaast drink ik veel water. Om mezelf niet helemaal te ontzien heb ik met mezelf afgesproken dat ik in t weekend wat lekkers kan nemen.

Gek genoeg vind ik het niet moeilijk om deze leefstijl vol te houden (ik hoop dan ook dat ik het goed doe!), ik heb dan ook een foto van toen ik wat slanker was op mijn bureau als motivatiepunt. Ik weet dat ik het kan als ik maar volhoud, ik sport verder ook 2x per week en pak vaak de fiets.

Nu is alleen mijn vraag: is het normaal dat ik zo gruwelijk moe ben door het omgooien van mijn eet/leefstijl? Ik was al moe door omstandigheden als depressie, maar nu heb ik echt het gevoel of mijn lichaam erg moet wennen aan de nieuwe situatie.

En: als ik bovenstaande volhoud, zou het mij dan toch kunnen lukken om wat af te vallen? Ik hoop het zo!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

ontbijt je wel goed? heel belangrijk voor je energie nivo gedurende de hele dag! wat een goed ontbijt is, is yoghurt met cruesli/muesli en wat fruit. dit geeft langzaam en gelijkmatig energie af, wat goed is voor je energieniveau. en je krijgt echt minder snel honger.

mij lijkt regelmatig eten belangrijk, en veel vezels zijn een must om voldoende energie te behouden. groente, fruit en granen dus.

en het kan ook zijn dat je er teveel mee bezig bent in je hoofd, waardoor je moe wordt. wees niet te streng voor jezelf. m.i. is belangrijk bij afvallen dat je langzaamaan je eetpatroon verandert, veel water drinkt en ook wat meer beweegt, ook langzaam opbouwen. dan verandert uiteindelijk je leefpatroon waardoor je vanzelf af gaat vallen. dus iets minder eten, en iets meer bewegen. ik denk dat je heel goed bezig bent, hoor! maar wees vooral niet te streng voor jezelf!! het woord "volhouden" noem je erg vaak, dus het lijkt erop dat je het allemaal niet met veel plezier doet. probeer het op zodanige wijze te doen, dat je er plezier aan beleeft, en die kilootjes gaan er dan vanzelf af. dus doe aan sport die je echt leuk vindt om te doen, en blijf gewoon vooral ook lekker eten, met mate en gezond, af en toe zondigen mag echt. maar volgens mij is dit ook als ik je berichtje lees al iets wat je doet!

en geduld.... het komt vanzelf, maar blijf ook gewoon lekker leven! succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel Herfst! Ik ga nooit zonder eten de deur uit, ontbijt altijd met twee boterhammen en een glas melk of sap. Maar wat je zegt, ik ben er inderdaad bijna continu mee bezig in mijn hoofd. Misschien forceer ik het wel veel te veel. Maar ik moet ook mijn draai zien te vinden in dit eetpatroon. Toch eet ik geen vieze dingen en ben ik dol op de sport die ik doe (cardio/kracht fitness). Ik zal proberen de teugels wat meer te laten vieren. Dank je wel nogmaals!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
graag gedaan hoor! komt helemaal goed! :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nog even dit: mijn ervaring is dat alles ook beter lukt als je kleine stapjes zet, dat wil dan ook zeggen dat je relatief meer succes boekt en dus ook gemotiveerd blijft. je bent dan niet te streng voor jezelf, en alles lukt beter dus. en dus heb je er meer plezier in! als je doel te groot is, maak je het jezelf dus eigenlijk veel moelijker, omdat de druk het doel te halen groot wordt, met kleine doelen is de druk er niet en die doelen haal je dus ook gewoon, omdat ze gewoon haalbaar zijn! via kleine doelen kun je dus uiteindelijk je hogere doel halen, een veranderd leefpatroon!

Andere antwoorden (3)

Misschien krijg je door je nieuwe eetpatroon wel te weinig 'energie' binnen waardoor je moe wordt.
Zeker als je sport en fiets heb je wel voldoende kalorien nodig om het vol te houden.

Tussendoortjes zijn best belangrijk, maar wel de gezonde nemen.
Dus eet wat vaker fruit.

3 eetmomenten op een dag is weinig, je kan beter 6 maal per dag iets eten en vruchtensap is geen eten.
3 maaltijden en 3 tussendoortjes, hierdoor eet je regelmatig iets en voorkom je honger gevoel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem misschien inderdaad wat te weinig in, maar ik ben zo bang dat ik anders geen gewicht kwijt raak. Maar wat je zegt over 6x per dag.. zei mijn huisarts ook al een keer tegen mij omdat ik aanleg voor hypoglycemie (lage bloedsuiker) heb. En ik heb ergens gelezen dat de vetverbranding ook beter op gang blijft als je om de 2 a 3 uur iets eet ipv met grote tussenpozen. Dank je wel!
Ik weet niet precies wat je hiervoor voor eetpatroon had, maar je beschrijft het als een eetpatroon die echt niet goed is. Ten eerste vind ik het knap dat je de knop in je hoofd hebt omgezet om gezonder te gaan eten. 100% gezond eten zal je niet lukken en daar moet je ook niet naar streven. Zoals jij je eetpatroon omschrijft zoals je die nu hebt, heb je naar mijn idee gezond ingevuld. Honger lijden doe je niet, en dat hoeft ook niet met afvallen. Ik denk zeker dat, als je dit volhoudt, je wat kilo's kwijt raakt. Daarnaast is gezond eten ook goed voor jezelf, je voelt je daar lekker bij en je hebt niet meer het 'vieze, volle, vette gevoel'. Dat heb ik tenminste altijd als ik weer een tijdje gezond eet.
Maar het kan zijn dat je nu met je eetpatroon niet genoeg vitamines binnenkrijgt. Kijk op www.voedingscentrum.nl, daar kun je veel tips vinden. Ga hier gewoon even rustig voor zitten. Het kán zijn dat het aan je nieuwe eetpatroon ligt, maar kan ook door iets anders komen. Ga naar jezelf kijken, heb je misschien een griepje onder de leden, heb je misschien bloedarmoede? Als je er niet uit komt, en je bent na het weekend nog steeds erg moe, ga dan gewoon even naar de huisarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ik hou een caloriedagboek bij op het voedingscentrum, zodat ik een beetje kan bijhouden hoeveel ik binnenkrijg en nog mag nemen. Maar bedankt!!
Ja, door je eetpatroon te veranderen kun je heel moe worden - ook als je het in positieve zin verandert.
Je lijf moet wennen, neem de tijd.
Het klinkt goed, zet 'm op!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel, ik ga mijn best doen! :-)