Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het goed om tomaten niet te wassen?

De chefkok bij ons in het bedrijf wast de tomaten niet, hij geeft als argument; omdat er dan zoveel vocht in het bakje komt waar je deze in bewaart?
Ik heb dan zoiets droog ze dan gewoon.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Er zijn strenge regels waaraan bestrijdingsmiddelen moeten voldoen en er wordt ook streng gecontroleerd. Ze moeten na een bepaalde tijd hun werking verliezen of niet meer aanwezig zijn op de groente in kwestie. Als de groente in de winkel ligt, mag er niet meer dan een minimaal spoor van het bestrijdingsmiddel op aanwezig zijn.

Het kan dus vanwege de bestrijdingsmiddelen geen kwaad om tomaten ongewassen te eten.

Herinner je je de rel nog met de komkommers van de Aldi enkele jaren geleden? Daar zat te veel residu op, en als je ze ongewassen at in een redelijk belachelijke hoeveelheid kon je er als baby wel eens last van krijgen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Als het niet-biologische tomaten zijn, dan kunnen ze bespoten zijn. Het is dus wel degelijk belangrijk om ze te wassen!
(Lees meer...)
bamibal
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook biologische tomaten moet je goed wassen i.v.m. ESBL-bacterie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En het gif zit vooral in en niet op de bespoten producten.
Leuk dat Barbara Streisand in de tags staat trouwens xD

Maar zoveel moeite is het niet om ze af te drogen, toch? En ik heb in een tomatenkas gewerkt vroeger, en als je ziet wat voor rotzooi er allemaal opzit, kan je het best even wassen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle fruit en groenten dient men VOOR gebruik te wassen
alvorens men het gaat consumeren.

Onbespoten of bespoten maakt niet uit, het gaat veelvuldig door mensenhanden en van ander mogelijke negatieve blootstelling (weer en wind, stuifmeel, uitlaatgassen, insecten, bacterien en bacillen)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Amadea
14 jaar geleden
Was jij dan bijvoorbeeld ook een mandarijntje?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neen die pel ik af, net als de citroen en de sinaasappel,ook de kokosnoot en ananas krijgen een aparte behandeling.
Tomaten wel wassen hoor! Met al die gebruikte bestrijdingsmiddelen!
Wat een onzin om te stellen dat er zoveel water in het bakje komt. Of je wast ze vlak voor gebruik en legt ze niet terug in het bakje, of, als je dat toch doet droog je ze even.
In een restaurant gebruiken ze veel tomaten zodat hij het ws te veel werk vindt om ze af te drogen!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tegenwoordig met alle rommel die er in de lucht hangt ed moet je het wel wassen hoor ,zoiezo omdat er al veel mensen aan hebben gezeten, ik vind dat geen fijn idee dat er veel mensen handen aan me eten hebben gezeten,
Ik was de tomaten altijd
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ligt eraan of ze bespoten zijn
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel wassen, en dat argument slaat nergens op: je wast ze omdat je niet weet wat er op de schil zit (en wie er aan gezeten heeft), en je wast ze toch niet IN het bakje waarin je ze bewaart?
Gewoon bedenken hoeveel je er nodig zult hebben, die uit het bakje halen, wassen, de rest ongewassen in het bakje bewaren tot je ze nodig hebt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad je hebt geen idee wie er allemaal aan je tomaten heeft gezeten! +
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing