Kan je die koekjes nog krijgen?

Ze zagen eruit als klavertjes 4.
Met twee donkere(cacao) en twee lichte(vanille?) blaadjes.
Ze hadden een beetje een sprits smaak.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

die heb ik pas nog gezien, bij de koekkraam op de markt.
ze bestaan dus nog steeds.
waarschijnlijk kan je ze bij de bakker of supermarkt ook nog wel krijgen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze zitten ook vaak in van die 'allerhande' mixen (nee, niet dat blad van de AH, maar zo'n mix met bijvoorbeeld 4 soorten koekjes).

Andere antwoorden (1)

Als je ze niet meer kunt vinden, kun je ze ook zelf maken. Dat gaat als volgt:

Maak zandgebak volgens een van de vele recepten die daarover zijn. Bijvoorbeeld: 250 gram bloem, 100 gram gele basterdsuiker, 125 gram in kleine blokjes gesneden harde boter (recht uit de koelkast), zakje vanillesuiker, snufje zout. Meng alles door elkaar en kneed er met koele hand een bal van.
Deel de bal middendoor. De ene helft wikkel je in plasticfolie en leg je in de koelkast. De andere helft meng je met 30 gram cacaopoeder en een theelepeltje poedersuiker. Vooral goed doorkneden, het duurt even voor de cacao goed egaal in het deeg wordt opgenomen. Leg ook deze bal deeg in de folie in de koelkast.

Als het deeg door de kou weer stevig is geworden (half uurtje??) haal je de twee deegballen uit de koelkast. Rol van elke kleur twee lange worsten. Die worsten leg je om-en-om alle vier tegen elkaar. Beetje aandrukken zodat ze in het midden goed aansluiten, zorg dat de buitenkant mooi rond blijft. Als het deeg nog redelijk stijf is, kun je nu met een scherp mes plakjes van de worst snijden. Is het deeg te slap geworden, laat het dan nog even in de koelkast opstijven.
Bak de deegplakjes op een ingevet bakblik ongeveer 15 minuten in een voorverwarmde oven van 200 graden.
Als ze net uit de oven komen, zijn ze nog een beetje slap. Neem ze voorzichtig met een spatel van de bakplaat en laat ze afkoelen tot ze hard zijn. Smakelijk eten.

Toegevoegd na 23 minuten:
Het EI, ik ben het ei vergeten! Veel zandkoekjesrecepten schrijven ook een ei voor. Dat doe je al in het begin bij de bloem, de suiker en de boter en kneed je mee door het deeg.

Die blaadjesvorm komt vanzelf. In de warme oven smelt de boter, daardoor loopt het deeg een beetje uit voordat het echt gaat bakken. Omdat je de rollen niet echt door elkaar kneedt, alleen maar tegen elkaar aandrukt, blijft de vorm van de vier rollen er ook een beetje in zitten. Alleen naar het midden toe niet, daar zitten de vier rondjes elkaar in de weg tijdens het uitlopen, daarom drukken ze zich daar vaster tegen elkaar aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat een werk Manjo, plus 1 voor al je moeite
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ en ook van mij! Wat een geweldig antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben een giga kookfanaat, sta met plezier uren in de keuken om van alles uit te proberen. Zo'n antwoord is voor mij geen 'werk'. Zelfs van het opschrijven geniet ik al. ;)