Hoe kan het dat mensen bij fearfaktor zoveel smerigs eten en kennelijk toch niet ziek worden?

Ik heb kandidaten vliegen maden bedorven vlees slakken en roadkill zien eten

Toegevoegd na 53 minuten:
In groenland wordt een zeehond uitgehold volgestopt met dode vogels.Het geheel wordt begraven .Na een half jaar weer opgegraven en het half rottende geheel wordt tijdens dorpsfeesten opgegeten.Ook dan wordt niemand ziek

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Omdat ze geen vergif eten. Wij kunnen al doe wormen, maden, kakkerlakken, koeienogen, stierenballen en weet ik wat voor fraais nog meer wel weerzinwekkend smerig vinden, voor grote delen van de mensheid zijn ze gewoon voedsel, bevatten ze waardevolle voedingsstoffen en schijnen ze zelfs vaak ook nog best wel lekker te smaken - als je aan de smaak gewend bent dan, vermoed ik.

Wij verwende westerlingen zijn helemaal niet gewend ons eten rauw of herkenbaar op te eten. Op een enkele uitzondering na zoals haring ; een voorverrotte rauwe vis. De meeste scandinavische landen hebben een dergelijke variant met zalm oid ; flink voorverrot en eet smakelijk. En zoals de Fransen hun hazenpeper of karbonaadje eten, ligt-ie bij ons ook allang inde vuilnisbak. Tenminste, ik ga geen vlees meer klaarmaken dat plakkerig aanvoelt en een beetje stinkt.

De mens is geen vleeseter maar een alleseter, en voorzover wij alles eten zijn wij meer aaseters (!) dan roofdieren. In dat geval zouden we namelijk onze ' prooi' met huid en haar rauw kunnen verwerken, en dat kunnen we absoluut niet. Eten moet eigenlijk een beetje ' voorverteerd' zijn, hetzij in de pan, hetzij door bacteriën hun werk te laten doen. Wat dat betreft hebben mensen echt een maag van schokbeton. Vlees dat we bij de slager kopen is zelfs altijd een paar dagen 'bestorven' zoals dat heet, en niet vers van de slacht.

Om te zien gaat er natuurlijk niks boven friemelend, wereldvreemd voedsel als maden en kakkerlakken. Om ook daadwerkelijk in je mond te stoppen is de drempel echter voor smakelijker uitziende hapjes als gebakken hond of apenhersens wel minimaal net zo groot. Ik zou al niet gaan kwijlen voor een portie cavia of nijlpaard. Maar ziek kan en zal je er absoluut niet van worden, tenzij er net de verkeerde bacteriën op zitten. Misselijk wellicht, kokhalzend misselijk, van het kijken alleen al, maar ziek, nee, dat zul je er niet van worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ze laten je daar eigenlijk niks doen wat echt ongezond zou zijn. Het zijn voornamelijk psychologische barrières waar je je overheen moet zetten. Een menselijk lichaam kan een hoop hebben, ook qua voedsel.

Sterker, vroeger lieten mensen voedsel "besterven" om het beter te laten smaken. We zijn gewoon nogal verwend geraakt, en denken dat we overal ziek van worden. Nu kun je van een hoop ziek worden, en kun je voedselvergiftiging krijgen, maar een beetje bacteriën kunnen gezonde mensen (en dat zijn het wel, after all - in ieder geval lichamelijk) een heleboel hebben.

En vergeet niet, met insecten enzo is niets mis, heel gezond voedsel eigenlijk. In Azië vaak een delicatesse zelfs, en vol met eiwitten. Ook al vinden wij het walgelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op de TV is 99% van wat je ziet nep.
Helemaal op de Amerikaanse TV.
Als je daarbij bedenkt, dat als kandidaten van de Fear Factor met een miljoenenclaim kunnen komen als ze daadwerkelijk ziek worden, dan snap je dat het allemaal heel anders is dan ze je willen doen geloven.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat ze wel een dusdanig dichtegetimmerd contract hebben dat ze niet aan te klagen zijn, mensen worden vast gewezen op de risico's en ze mogen altijd nee zeggen.
AWM
14 jaar geleden
Ja, natuurlijk moeten ze een contract tekenen.
Maar dat neemt niet weg dat de producent toch aangeklaagd kan worden en dat het allemaal nep is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is dan nep, ze eten het smerige voedsel toch?
AWM
14 jaar geleden
@Biertje: Misschien wel, misschien niet.
Je kan dat echt niet zeggen met die realityshows.
Wat ze in hun mond stoppen hoeft niet persé hetzelfde te zijn als je een seconde daarvoor in hun hand zag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou kunnen dat het nep is, maar dan acteren ze soms toch wel akelig goed!
Bij de Ven lagen laatst kant en klare sprinkhanen klaar om te proeven. Daarnaast een bakje met dode maden en een soort kleine wormpjes. In het buitenland is dit heel gewoon, maar ik heb het niet durven proeven.
Het schijnt in elk geval gezond te zijn, en hoewel wij Nederlanders het raar vinden, is er eigenlijk inderdaad niets mis mee.

Fear Factor was er ook in het Nederlands, en daar geloof ik niet dat er zoveel genept wordt. Wel had ik het idee dat ze hierbij iets minder vieze dingen hoefden te eten, maar meer normalere dingen.
In elk geval zijn het stuk voor stuk dingen die in het buitenland smakelijk gegeten worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar kan maar één reden voor zijn en dat is dat van tevoren uitgebalanceerd wordt wat wel en niet kan. Er is niet zoveel nodig om mensen al met afgrijzen naar beelden te laten kijken. Stierenballen en sprinkhanen kunnen vaak al voldoende zijn.

Er zal vast wel eens iemand na afloop over z'n nek gaan, maar geen programmamaker kan het zich veroorloven dat mensen écht ziek worden natuurlijk. En er zal vast een waterdicht contract worden opgesteld van tevoren, mocht dit wel ooit het geval zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is wat je ogen zien .als iemand zegt dat je maaien eet spuug je het uit .als je denkt dat het iets lekkers is eet je het op .tot je ziet wat je op heb .dan is het maar hoe sterk je maag is .