Waarom wordt nassie in een ronde wok pan gebakken, en niet een gewone platte koekepan.

De hitte van een vlam gaat grotendeels langs de pan.Bij een platte koekepan blijft de hitte beter gevangen

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

De vorm van de wok maakt het bakken van nasi makkelijker.

Op de bodem van de wok ontstaat namelijk een kleine, gloeiendhete plek waar je de spullen voor de nasi snel kan dichtschroeien zodat ze van binnen sappig blijven. Langs de randen kan je veilig en zonder eten te morsen alles makkelijk omscheppen. Ook hoef je met een lepel niet op jacht naar de kleine stukjes eten die je om wil scheppen, omdat alles wat je tegen de randen aan schept vanzelf weer naar beneden valt, vaak vanzelf al op zijn kop.

Een ander voordeel is dat je kookoppervlak een stuk groter is dan in een platte pan met verticale randen. Je kan je spullen dus heel makkelijk van het hete gedeelte in het midden naar de randen verplaatsen waar het minder warm is, en waar ze langzamer gaar kunnen worden. Terwijl dit gebeurt kan je de spulletjes die wat harder moeten bakken in het midden bakken, waar het warmer is, dus.

Ook fijn is dat door de holle bodem olie makkelijk een plasje vormt. Je hoeft dus maar heel weinig olie te gebruiken. In een platte pan is het lastig om weinig olie op één plek bij elkaar te houden en heb je dus meer olie nodig.

(RJ)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nasi moet je regelmatig omscheppen, in een koekenpan gaat dat niet zo makkelijk want dan gooi je alles ernaast omdat een koekenpan niet hoog genoeg is.

Ook is de warmteverdeling van een wok beter, al zijn de meeste fornuizen niet geschikt om echt te wokken.

Toegevoegd na 1 uur:
Volgens mij is nog een goede reden dat een gewone anti aanbak koekenpan nooit de hitte kan verdragen die voor wokken nodig is. Op een 4kw brander, minimaal nodig voor echt wokken maar vrijwel nooit in een normaal fornuis te koop, zou de anti aanbaklaag er binnen een paar minuten af liggen.
paulus811
14 jaar geleden
bij een wok knoei je er niet zoveel langs door de hoge ronde randen. de warmte van een wok word zeker wel beter rond gecircullerd dan bij een gewone pan.

dus jij bakt nasi in een pan omdat die warmer zou kunnen worden? en jij knoeit er dan niet langs? als je voor 3-4 personen elke dag moet koken dan kom je hier nog wel op terug!

ps; nassie is verkeerd gespeld = nasi !!