Voedingsmiddellen met veel vezels:
GRAANPRODUCTEN
* Volkorenbrood, bruin brood, roggebrood, 7-granenbrood, voltarwebrood, ...
* Volkoren ontbijtgranen, havervlokken, muesli, ...
* Bruine rijst
* Volkoren deegwaren
* Bulgur,...
GROENTEN
* Aardappelen gekookt, puree
* Peulvruchten: tuinbonen, witte en bruine bonen, doperwten, linzen, ...

In dessert, ijsjes, taartjes, gewone pasta, macaroni, of noedels , wit brood zijn vezelarm of zeer laag.....

Toegevoegd na 37 seconden:
Goei vraag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

brood, groente zijn vezelrijk

Rijst, pasta is zeer arm aan vezels
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleen plantaardige voedingsmiddelen, zoals graanproducten, fruit en groenten bevatten voedingsvezels. Dierlijke producten, zoals vlees en eieren, bevatten geen voedingsvezel. Vezels geven de planten vorm en zorgen voor stevigheid. Ze komen ook in onze darmen terecht, maar omdat het lichaam slechts een klein deel aan vezels kan afbreken, komt het overgrote deel in de ontlasting terecht. De vezels worden niet verteerd, en zijn eigenlijk onverteerbare plantenresten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het algemeen:

Alleen plantaardige voedingsmiddelen, zoals graanproducten, fruit en groenten bevatten voedingsvezels.

Dierlijke producten, zoals vlees en eieren, bevatten geen voedingsvezel.
Vezels geven de planten vorm en zorgen voor stevigheid. Ze komen ook in onze darmen terecht, maar omdat het lichaam slechts een klein deel aan vezels kan afbreken, komt het overgrote deel in de ontlasting terecht. De vezels worden niet verteerd, en zijn eigenlijk onverteerbare plantenresten.

Zilvervliesrijst, Brinta, havermout, muesli, boekweit en zemelen.
Peulvruchten, zoals witte en bruine bonen, erwten, linzen en kapucijners.
Groenten en fruit zijn echte “vezelbommetjes”.
De laatste categorie is “noten en vruchten”. Ook gedroogd.