Patat speciaal is friet met mayonaise, (curry)ketchup en uien

Patatje oorlog verschilt per regio, kan zijn:

a) friet met pindasaus en mayonaise aangevuld met rauwe (gesnipperde) uitjes.
b) friet met pindasaus en mayonaise, curry en rauwe (gesnipperde) uitjes (voornamelijk Noord-Brabant en omgeving Leiden).
c) friet met mayonaise, currysaus en rauwe (gesnipperde) uitjes, maar zonder ketchup (ongebruikelijk, heet normaliter speciaal).
d) friet met mayonaise, ketchup, currysaus, pindasaus en uien (ongebruikelijk).
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

patat speciaal is met mayo,curry en uitjes.
oorlog is met mayo, pindasaus en uitjes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
speciaal: met mayonaise, (curry)ketchup en uien.
oorlog: met fritessaus, pindasaus, currysaus en (gesnipperde) uitjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
" Friet speciaal

Friet speciaal of Patat speciaal is friet met mayonaise, (curry)ketchup en uien. In Nederland wordt de curry soms vervangen door tomatenketchup maar meestal kan er gekozen worden tussen beide soorten. De term friet speciaal is ook in België bekend."

"Patatje oorlog

Patatje oorlog verschilt per regio, kan zijn:
a) friet met pindasaus en mayonaise aangevuld met rauwe (gesnipperde) uitjes.
b) friet met pindasaus en mayonaise, curry en rauwe (gesnipperde) uitjes (voornamelijk Noord-Brabant en omgeving Leiden).
c) friet met mayonaise, currysaus en rauwe (gesnipperde) uitjes, maar zonder ketchup (ongebruikelijk, heet normaliter speciaal).
d) friet met mayonaise, ketchup, currysaus, pindasaus en uien (ongebruikelijk).

In België is een "Friet oorlog" friet met stoofvleessaus, mayonaise en ketchup.

De toevoeging oorlog is een verwijzing naar het slordige toevoegen van de ingrediënten, alsof het om een slagveld gaat. Ook de toevoeging van curry (in het verleden vaak ketchup) zal in het ontstaan van de naam hebben bijgedragen en zo bezien een lugubere naam. Er waren nog wel andere namen voor dit recept in omloop, die soms een even nare connotatie hebben, zoals het patatje overweg of patatje rotzooi. Er is getracht een minder lugubere benaming in te voeren ('frietje feest' en 'friet vrede' o.a.), maar dit sloeg in het geheel niet aan."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Patatje oorlog is majo, pindasaus en ui
en patatje speciaal is majo ketup of curry met uitjes
Dus het verschil is de pindasaus, ketup of curry !!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Patatje oorlog is met majonaise en pindasaus en met keuze of je er ook uitjes bij wilt hebben ... En een patatje speciaal is een patatje met majonaise en ketjup marjonaise en uitjes ... Ik ga persoonlijk zelf liever voor de patatje oorlog
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Patat oorlog: mayonaise met pindasaus(satésaus) en uitjes.
Patat speciaal: mayonaise met ketchup en uitjes.
Het verschil is dus of je pindasaus of ketchup gebruikt bij je mayonaise met uitjes.