Is het echt dikmakend om veel te eten in de late avond?

ik eet sinds kort s'avonds kippenboutjes rond 12uur. is dat slecht voor mijn gezondheid&gewicht?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Als je ze anders eerder op de dag zou eten : dan kan het niet zo heel veel kwaad, al is het niet zo heel verstandig is als vlak daarna naar bed gaat . 's Nachts gaat je spijsvertering op een laag pitje, het eten is dus heel lang in de maag (de volgende morgen nog) en zit dan je ontbijt in de weg. Maar voor de calorieen maakt het feitelijk niet uit of je ze 12 uur 's middags inneemt of 12 uur 's nachts.

Als je ze eerder op de dag níet zou eten en het dus extra is : dan kun je zelf het sommetje ook wel maken he ? In een kippenboutje zitten ruim 230 calorieën, 2 kippenboutjes is dus al een complete maaltijd vergelijkbaar met een stevige lunch of ontbijt of een kleine avondmaaltijd (maar te eenzijdig) en als je overdag genoeg binnenkrijgt is het dus allemaal extra. Niet best voor je gewicht.

Ook bevatten kippenboutjes relatief veel vet (het vel) en zijn vaak ook aan de zoute kant. Ook voor je gezondheid niet echt de ideale lichte snack dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt! Ik eet ze ook niet meer. Tof dat je die goeie reactie gaf!

Andere antwoorden (5)

Ja voor je gewicht omdat je maag minder actief is en je dus ook minder verbrand!

Toegevoegd na 5 minuten:
*Verbrand wel maar minder in dingen die je nodig hebt (energie) en meer in vet,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk ga je rond die tijd ook naar bed. Dan gaat je lichaam in de ruststand en gebruikt het heel weinig energie. Je lichaam verbrand het eten en zet het in dit geval niet om in energie maar in vet. Helaas...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een direct antwoord: Noten of voedingsmiddelen met veel vet als spek, kruidenboter of volvette kaas.
De vertering van je voedsel gaat de hele nacht door, want als je zwaar getafeld hebt een paar uren geleden, dan is je lichaam en je darmen daar nog volop mee bezig, zelfs als je slaapt. Dus het tijdstip is niet zo erg, maar gun jezelf wat rust, ook psychisch.
Als je dan toch graag iets wilt eten neem dan liever een stuk tomaat met wat peper of tabasco, of een schijf courgette of komkommer of een schijf paprika.

Toegevoegd na 16 minuten:
Als je lichaam tijdens zijn rustperiode geen voeding meer aan kan, dan zou je na 11u 's ochtends niks meer moeten eten.. Gelukkig is dit niet zo!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geloof persoonlijk niet zo dat iets "goed" of "fout" voor je is, maar meer in de hoeveelheid en frequentie. Als je elke avond een pond gefrituurde kippenboutjes eet, hangt het ervan af wat je voor de rest van de dag hebt gegeten of je er dik van zal worden. En eet je er vette saus bij? Als je echt als "extraatje" eet zul je er niet slanker op worden, maar eet je de rest van de dag alleen maar worteltjes en sla dan zul je er niet veel van merken. Kortom: of iets goed of slecht is en of je er dik van wordt hangt van je volledige voedingspatroon af en hoe actief je bent. Je zou aan de hand van een calorieëntabel (te koop bij de boekhandel voor een paar euro) kunnen uitrekenen hoeveel calorieën je per dag inneemt en hoeveel je verbruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat schijnt niks uit te maken of je vlak voor je naar bed gaat nog eet.

Het gaat erom dat je niet teveel eet op de hele dag.

Dus dat je niet meer calorieen binnenkrijgt dan je verbruikt.

Het is wel zo dat als je iets zwaars gaat eten om 24.00 voordat je naar bed gaat het best zo kan zijn dat het zwaar op de maag ligt en je daardoor niet goed slaapt.

Het is een gwoonte, welke je beter af kunt leren. Beter is ze te eten bij de maaltijd samen met 200 gram groente.