Waar is de smaak van balkenbrij mee te vergelijken ?

Ik vind het zo stinken dat ik niet durf te proeven voor ik weet waar het ongeveer naar smaakt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

De Brabantse balkenbrij lijkt veel op gebakken bloedworst
maar dan iets kruidiger. Wij vinden deze het lekkerst op vers brood met een likje mosterd erop. Je moet hem wel eerst bakken hè, een dun plakje afsnijden en dan knapperig uitbakken in wat braadboter.
Ik heb ooit de Friese balkenbrij geproefd en die vond ik persoonlijk niet zo lekker. Er zitten dan rozijnen in en die maken hem wat zoetiger. De smaak wordt daarom voor mij meer ondefinieerbaar.
Ik ben niet zo voor zoetige smaakjes of het moet echt een nagerecht zijn.
Ik zou zeggen, probeer het eerst eens. De meest walgelijke geuren kunnen soms kostelijk smaken. Ongebakken ruikt hij ook heel anders dan gebakken!
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Balkenbrij is iets wat de jeugd helemaal niet meer kent.
Ik kom van de boerderij ,,,en wij moesten het elk jaar eten in november toen er een varken geslacht werd.
En als je goeie balkenbrij hebt dan is het nog steeds lekker.
Het is enorm maag vullend.
Mar als je me vraagt waar het naar ruikt.?
Eerlijk gezegd naar niks.
Want er komt heel weinig reuk van af.
Mar je moet het gewoon eens proberen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een vleesproduct met allerlei kruiden, en dat is ook precies hoe het smaakt: kruidig vlees.

Heerlijk, een plakje gebakken balkenbrij (net een beetje knapperig) op een verse bruine boterham!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Varkens boullion , boekweitmeel , vet spek blokjes , en zout en rommelkruid . Dat ist um . Ruikt zwaar wee-ig maar wel lekker .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met bakleverworst.

Toegevoegd na 4 uur:
Het is ook niet helemaal vergelijkbaar. Maar komt er qua structuur en smaak wel het dichtst bij in de buurt. Ik zou in ieder geval geen ander alternatief kunnen noemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, bakleverworst heeft een geheel andere smaak.
Alleen met die van balkenbrij, het si een unieke smaak, een beetje weeig,dat komt door het bloed wat er eigenlijk in moet.
Persoonlijk vind ik het zonder bloed en zonder rozijnen het lekkerst.