roggebrood.

Toegevoegd na 2 minuten:
Roggebrood is bekend als men het heeft over erwtensoep eten, met spek of boerenkaas. Roggebrood wordt brood genoemd, maar deze naam is eigenlijk niet duidelijk. Het bevat namelijk andere ingrediënten dan het gewone brood dat we kennen. Tevens heeft het ook een andere kleur, geur, structuur en smaak.
Roggebrood heeft volle korrels, ruwere vezels en door de vochtige, soms stroperige structuur is het een stevige kost.

In Nederland is roggebrood te onderscheiden in drie soorten: Noordelijk roggebrood hiermee wordt Fries en Gronings bedoeld, Gelders roggebrood en zuidelijk roggebrood. Met zuidelijke roggebrood wordt Brabants en Limburgs roggebrood bedoeld.
Vergeleken met gewoon brood wordt roggebrood meer gaar gemaakt. Er is ook verschil in de tijd van het bakken. In het zuiden duurt het bakken namelijk anderhalf tot tweeënhalf uur en de Friezen doen er wel vijftien tot twintig uur over. Daarentegen neemt de bereiding van roggebrood in Gelderland tien tot vijftien uur in beslag. Deze grote verschillen zijn er, omdat dit te maken heeft met het vochtigheidsgehalte van het deeg van het roggebrood.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dan wel Fries roggebrood natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
die doen er het langst over..
In roggebrood zitten veel meer vezels, dat is veel beter voor je! Ontbijtkoek is vooral lekker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ontbijtkoek heb je in veel soorten, maar hoe dan ook zit er suiker in.
Roggebrood heb je ook in veel soorten. Maar is in principe zonder suiker, en de rogge levert de energie heel gedoseerd af, in tegenstelling tot de suiker uit de ontbijtkoek die snel een piek geeft in de bloedsuikerspiegel.

Roggebrood is daarom gezonder.
itsme
12 jaar geleden
Roggebrood