Omdat water zich niet hecht aan vet, en vet daardoor op je handen blijft zitten als je je handen alleen met water wast. Zeep werkt als het ware als lijm tussen vet en water, dan wordt het vet wel van je handen afgespoeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In zeep zitten stoffen die bacteriën uit de poriën halen. En het daardoor wegspoelt door water, want het zit niet meer vast aan je hand.

Toegevoegd na 3 minuten:
Huid bedoel ik sorry in plaats van hand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
water en vet mengt niet, dat heb je vast wel eens gezien.
Daarom is er zeep;
In zeep zitten zeepmoleculen. het bestaat uit een kop en een staart. de kop is hydrofiel (waterminnend) en de staart is hydrofoob (watervrezend).
de staarten "houden" vet. daardoor gaan de staarten het vet omringen als ze in contact komen. de koppen houden van water, dus steken ze naar buiten (zie afb.) als je dan nog bewegingen maakt en het afspoelt, gaat het vet samen met de micellen mee. zo haal je dus het vet en vuil weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
grappig ! dit heb ik net gehad met scheikunde ! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, ik bij science. ik krijg over 1,5 week een proefwerk daarover. dus, goed om het even te herhalen xD
Het hoeft niet perseet zeep. Met boter kan ook' maar heeft niet hetzelfde resultaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet niks...
Het is wel zo fris om het met zeep te doen en niet met iets anders.