Bijna alle geleerden zijn het er over eens dat een dier dat verdoofd geslacht wordt niet volgens de rituele, islamitische richtlijnen is.

Toch kan een dier dat verdoofd geslacht is halaal zijn. Het gaat dan om een uiterste noodsituatie waarin je omkomt van de honger. In die gevallen zijn zelfs alcohol en varkens halaal. De kans dat je in Nederland omkomt van de honger is echter zo klein, dat vlees van verdoofd geslachte dieren haraam is, hoewel, zoals gezegd, er een kleine minderheid is die binnen de islaam verdoofd slachten toestaat als zijnde halaal.

De kans is groot dat als de wetgeving in Nederland wordt doorgezet, het halaalgeslachte vlees vanuit België en Duitsland wordt geïmporteerd. Veel landen kennen wel een verbod op onverdoofde, niet-rituele slacht. Het enige land ter wereld dat onverdoofd, ritueel slachten ook verbiedt is Nieuw-Zeeland.

Maar God weet het beste.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat de Islam (m.u.v. de Shia in Iran) geen centraal gezag kent, zijn de meningen hierover niet eensluidend.
In ieder geval is het een vereiste voor het halal zijn van het vlees, dat de verdoving omkeerbaar is. Met andere woorden, het dier mag niet aan de verdoving (kunnen) overlijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Halalvlees dient uitgebloed vlees te zijn van een beperkt aantal toegestane dieren, die volgens de islamitische voorschriften en onverdoofd geslacht worden (dhabiha).

dus het antwoord is nee
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet uitgebloed vlees, maar levend doodbloedend dier, bedoel je......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Begrijp jouw reactie niet...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kwestie van de dingen bij de naam noemen. Niet-halal vlees wordt ook uitgebloed, maar dan niet terwijl het dier nog leeft. Het grote verschil is dus dat het dier levend doodbloed voor halal vlees.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is het werkelijk zo dat een dier levend doodbloedt voor Halal vlees?
Nee, dat is niet Halal.
Helaas wordt het halal slachten telkens meer toegestaan in Nederland, terwijl het volgens de Nederlandse wet niet mag.
Je zou dus verwachten dat in Nederland sowieso geen Halal vlees verkocht mag worden, maar helaas kan dat wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je het nieuwsbericht gisteren niet meegekregen? Goed nieuws: de Kamer is voor een totaalverbod op onverdoofd slachten, dus ook als het gaat om onverdoofd slachten op religieuze grondslag. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is nog eens goed nieuws!
Ik heb ook begrepen dat wij onwetend ook halal vlees kopen omdat het een goedkopere manier van slachten is.
Jammer dat dat niet op de verpakking moet staan. Zodat we zelf deze keuze hadden kunnen maken.
Maar als het totaalverbod er is, is het klaar.
Worden alle moslims in Nederland dan vegetarier? Of wordt er weer geslacht op het balkon/in de badkamer?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het klopt inderdaad dat je zonder het te weten halal kunt consumeren. Zelfs ik als vegetariër bleek een tijdje terug betrokken te zijn bij deze praktijken: mijn grote 'zonde' is kaas, inclusief dierlijk gestremde kaas. Voor stremsel wordt een enzym uit de maag van een kalf gebruikt. En stilzwijgend zijn kaasfabrikanten overgestapt op het gebruik van halal geslachte kalveren... Op balkons wordt nog steeds wel geslacht op bepaalde feestdagen. Maar ik heb zo'n vermoeden dat de halal-slachterij een te grote industrie is om te zeggen 'jammer, dan stoppen we er maar mee'. Ik denk eerder dat er inééns een interpretatie van de spijswetten komt die zegt dat onder bepaalde omstandigheden verdoving wel halal kan zijn, zodat de industrie door kan draaien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laten we dan maar hopen dat de spijswetten zich aanpassen aan Nederland, en Nederland zich niet aanpast aan de spijswetten.
Wat ik mij overigens wel afvraag is of Mcdonalds Halal
is. Je zou zeggen van niet, maar er komen hier in de Randstad wel veel Moslims bij de Mac, of staan die dat oogluikend toe?