Bestaat er een boekje waar eetbare producten uit het bos staan?

Ik heb ooit in "de quest" gelezen dat je het bos als supermarkt kunt zien met vele eetbare producten.
Ik vroeg me af wie hier een boekje of site over weet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Deze vraag heb ik al eerder gesteld: http://www.goeievraag.nl/vraag/boeken-markt-eetbare-wilde-planten.140725

Ria Loohuizen is degene die toen in de Quest stond.
Zij heeft een aantal boeken geschreven over eetbare planten en hoe ze te bereiden.
Bos op je bord:
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/bos-op-je-bord/1001004006540712/index.html

Van Nature:
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/van-nature/1001004006420412/index.html

Ook in een aantal van haar andere kookboeken worden wilde ingrediënten genoemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Op BOL vond ik twee boekjes over het eten van wilde planten, bloemen, zaden en paddestoelen:

http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/lekker-landschap-druk-1/1001004002646672/index.html

http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/eetbare-planten-bloemen-zaden-uit-vrije-natuur/1001004001842813/index.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het boek: Eetbare natuur
Auteur: Hanneke Videler
Uitgeverij: Atlas
Uitgave datum: 2010-12-12
ISBN: 9789045016665
€ 19,90

Omschrijving: Er is verbazingwekkend veel lekkers te vergaren in de Nederlandse natuur, en het is vaak nog gratis ook. Hanneke Videler kookt al jarenlang met ogenschijnlijkongebruikelijke ingrediënten die in de ons omringende natuur te vinden zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn veel van zulke boekjes, maar zorg dat je goed weet wat je doet. Veel eetbare planten etc. kunnen verward worden met giftige, soms zelfs dodelijke planten.
Een goede veldgids wijst daarop.

En let op wat je plukt/oogst: niet alles mag je zomaar plukken en niet op elke plek mag het.

Let daarnaast op je gezondheid: pluk je dingen vlakbij een snelweg, dan eet je ook veel rotzooi die van de snelweg gekomen is (planten kunnen dan bijvoorbeeld een hoger gehalte kwik en lood hebben).
Als je bessen, bramen en dergelijke plukt: zorg dat je boven 'pieshoogte' plukt: denk aan honden en vossen die tegen de boel aan kunnen piesen en zo ook dingen kunnen vervuilen dan wel besmetten met bijvoorbeeld wormpjes.

Maar het bos is geen supermarkt hoor, wij hebben uit bossen en weides en zo veel planten gehaald die we zijn gaan kweken, dus misschien is onze supermarkt een kunstmatig(e) bos/weide ;-)