Hoe kunnen onderzoekers het vitaminegehalte meten?

Omdat vitamines niet echt tastbaar zijn, vraag ik me af hoe men dit kan meten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Waarom zijn vitamines niet tastbaar?
Het zijn gewoon chemische stoffen (moleculen) die met geavanceerde analysetechnieken goed te meten zijn.
Vitamine C is zelfs redelijk eenvoudig met titratie te betalen (= scheikunde proef middelbare school niveau).
Utrecht
13 jaar geleden
definitie
L-Ascorbinezuur (vitamine C) is van nature aanwezig in vruchtensappen en vruchtensapconcentraten. Onder invloed van licht breekt het echter snel af, waardoor verkleuring op kan treden.

Principe
De ascorbinezuur bepaling titratie m.b.v. dichloorfenol-indofenol. Metafosforzuur vormt met ascorbinezuur een stabiel complex, waardoor ascorbinezuur afbraak, onder invloed van licht, gedurende de meting voorkomen wordt.

de bepaling gaat als volgt:
Weeg circa 2 g concentraat af in een erlenmeyer of pipetteer 10 ml sap. en voeg een hoeveelheid ascorbinezuur.Titreer met de dichloorfenolindofenoloplossing tot de rode kleur.

Dus de dichloorfenolindofenoloplossing gaat de reactie aan met ascorbinezuur. Met de volume dichloorfenolindofenoloplossing, afweeg, wordt er een formule opgesteld en dan kan de vitamine C worden berekend.