Jazeker, een heleboel E-nummers zijn gezond, natuurlijik enz.. Het e-nummer is alleen ontwikkeld om een eenduidige weergave op etiketten van voedingsmiddelen te creeeren.

Sommigen heb ik liever niet in mijn eten zoals aspartaam maar karamel is ook een e-nummer en echt niet ongezond perse of citroenzuur.

Toegevoegd na 1 minuut:
En nog een uit het onderdeel geleermiddelen, emulgatoren enzovoort: johannesbroodpitmeel wordt gebruikt in babypap. Heel gezonde dikmaker (maakt het eten dik, niet je kont haha)

Toegevoegd na 5 minuten:
En nog een: e300 is vitamine c en wie beweert dat dat niet goed voor je is :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Helemaal goed. En additieven moeten aan zware eisen voldoen voordat ze een E-nummer mogen krijgen. Als nu iemand op het idee zou komen om een E-nummer aan te vragen voor gewoon keukenzout (als bewaarmiddel, of als smaakmiddel), zou hij geen enkele kans maken. Zout is namelijk veel te ongezond om een E-nummer te krijgen. En er zijn geschikte alternatieven.
Er bestaan geen gezonde E-nummers in die zin dat ze iets goeds doen voor de gezondheid, er bestaan wel E-nummers die onschuldig zijn, die dus geen negatieve maar ook geen positieve effecten op de gezondheid hebben.

Jammergenoeg blijven de meeste E-nummers schadelijk voor onze gezondheid, ook al wordt dit niet door de voedselindustrie erkend. Zie bijvoorbeeld het boekje: wat zit er in uw eten? van Corinne Couget.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoe kom je hier nu bij? e-nummers is gewoon een algemene naam, geen verzameling ziekmakers. En ik ken dat boekje wel, redelijk negatief geschreven maar nogmaals, er zitten wel degelijk een hoop gezonde e-nummers bij.
Tuurlijk. Het enige wat een E-nummer zegt, is dat het ingrediënt een toevoeging is die is goedgekeurd voor menselijke consumptie. Niet dat het iets ongezonds of zelfs maar (en dat is iets totaal anders) iets onnatuurlijks is.

Bietenrood heeft een E-nummer, een puur natuurlijk ingrediënt. Zelfs vitamine C heeft een E-nummer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gebruik van additieven is wettelijk geregeld. In principe mogen alleen additieven worden toegevoegd die onschadelijk zijn voor de gezondheid of in hoeveelheden waarvan wordt aangenomen dat ze onschadelijk zijn. En anderzijds mogen ze alleen gebruikt worden wanneer ze technisch onontbeerlijk zijn bij gebrek aan andere oplossingen. Ze mogen niet worden aangewend om kwaliteitsgebreken te verdoezelen of de consument te misleiden over de precieze samenstelling van een productie (bv. een gele kleurstof om het gebrek aan eieren te verdoezelen).

• Ten tweede mogen alleen additieven worden gebruikt die voorkomen op een zogeheten positieve lijst, enkel voor de daarin vermelde eetwaren en hoogstens de opgegeven maximumdoses. Al die toegelaten additieven hebben een codenummer dat in heel Europa geldt en dat is samengesteld uit de letter E (van Europa) gevolgd door 3 cijfers.

1.Kleurstoffen (E100 tot E199). Het gaat hier zowel om synthetische als om natuurlijke kleurstoffen. Dit laatste betekent niet noodzakelijk dat ze van nature in het product voorkomen, wel dat ze afkomstig zijn van natuurlijke producten zoals bv. bietenrood (E162) of carotenoïden (E160).

2. Bewaarmiddelen (E200 tot E299). Dit zijn stoffen die de ontwikkeling van bacteriën, schimmels, enz. in vlees, kaas, wijn, enz. afremmen.

3. Anti-oxydantia (E300 tot E399) worden gebruikt om voedselbederf door contact met lucht te vertragen. Het meest gebruikt product is ascorbinezuur of vitamine C (E300 tot E302).

Hieruit blijkt dat er inderdaad nog gezonde E-nummers bestaan(doch de meeste zijn twijfelachtig)
fremar
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Paste punten 4,5 en 6 soms niet meer bij het copy/pasten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb niet gemind of geplust maar vind de reactie dan ook goede en slechte kanten hebben. Goed dat je uitlegt waar de verschillende categorieen voor zijn maar ik vind het twijfelachtig om de meesten twijfelachtig te vinden. Vaak is de wetenschappelijke naam datgene dat de twijfel zaait of de indruk geeft dat iets slecht is bv ascorbinezuur. Maar ook dit is gewoon vitamine c. En dat is weer goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fremar legt helemaal niks uit, die copieert louter van het internet en in dit geval paste het ook niet en in plaat van het antwoord te herformuleren wordt het ontbrekende stuk gewoon weggelaten.
Vandaar de in mijn ogen verdiende min!