Hoe bereken ik de tijd die nodig is om in een minioven de houdbaarheid te bepalen bij 35 graden?

Ik wil weten hoelang ik ene gekochte bakje olijven kan bewaren bij een bepaalde temperatuur.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (1)

met houdbaarheid bedoel je denk ik tot het bedorven/beschimmeld is.

Dat hangt er dus een beetje van af of het bakje open of dicht is en of er al bacteriën en schimmels op zitten en welke en hoeveel.

Bacteriegroei is ZEER afhankelijk van de temperatuur, zie ook het plaatje ter illustratie. Onder ideale omstandigheden (bijv die 35 graden benaderen dat al erg goed) delen bacteriën zich elke 20 minuten. Hoe kouder, hoe langzamer het gaat. Daarom kun je een tartaartje na een dag in de koelkast nog prima eten maar zou ik dat nooit durven als het in de keuken staat en staat het in de zon zou ik het na een paar uur al niet meer vertrouwen.

Zeer belangrijk is natuurlijk met hoeveel bacterien je begint (daarom is gebakken vlees altijd weer een paar dagen extra houdbaar, alles wat erop zat is dood (op een paar na en dan duurt het in de koelkast weer dagen voor de populatie zo groot wordt dat het ongezond wordt voor consumptie

Toegevoegd na 1 minuut:
ik dacht ik ga er wat voorbeelden bij proberen te geven maar kijk eens in deze link, daar staat goed in hoe je eraan kunt rekenen

Toegevoegd na 5 minuten:
nog een laatste toevoeging, ik weet niet waarom je precies voor olijven hebt gekozen maar het scheelt natuurlijk ook nog enorm in welke omgeving je voedsel is. Zit het bijv in een wat zure omgeving zou dat hinderend kunnen werken voor bacteriegroei. Ook een hoog alcoholpercentage remt de groei etc etc
amigo