Mag/moet je een pak melk schudden?

Een collega van mij schud het pak melk altijd voor opening. Ze zegt dat dat de smaak tot zijn recht brengt. Maar ik heb geleerd dat melk zuur word als je schud en dat het sneller bederft. Zij vind dit onzin, omdat de melk tijdens vervoeren ook geschud wordt...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
13.7K

Het beste antwoord

Ik schud ook altijd. Gewoonte. Komt nog uit de tijd dat de melkboer langs de deur kwam, en volle melk leverde - met zo'n echt laagje room bovenop.

Die melk moest je echt schudden, anders had je in het eerste glas alleen maar dikke room, en in de andere glazen dunne melk.

Nu is schudden niet meer nodig.

Maar het kan geen kwaad. De melk zal er niet zuur van worden of bederven - zuur worden en bederven komt van bacteriën, en door te schudden breng je echt geen extra bacteriën in je melk.

Het enige overgebleven gevaar is dat je je melk tot room, of zelfs tot boter, schudt. Maar dan ben je wel een paar uur bezig...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik denk, dat dit nog een overblijfsel is van de tijd, dat de halfvolle en magere melk zijn intrede nog niet gedaan had.
Vroeger, toen de (volle) melk nog in literflessen geleverd werd, zag je, vooral in het voorjaar,als de koeien net weer in de wei kwamen, een 3 cm dik laagje room bovenop de melk, in de hals van de fles.
Dat schudde je dan door de hele fles, om de room door de melk te verdelen.
Bij vruchtenjoghurt en sapjes heeft het omschudden ook zin, maar verder is het , denk ik, een gewoontegebaar.
Of ze heeft het als reden meegekregen van "thuis", en komt het daardoor voor haar nog steeds de smaak ten goede, zonder dat dit nu ook nog waar is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Melk wordt tegenwoordig gehomogeniseerd, schudden is dus niet nodig. In haar geval blijkbaar aangeleerd/aangewend.

Zie beide links voor meer interessante info.

http://www.zuivelonline.nl/?pageID=242
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tuurlijk mag dat. Ik doe het zelf altijd.
Melk moet bruisen en schuimen in het glas.
Dat geeft de illusie van verschheid en smaakt dan lekkerder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik schud ook altijd. Maffe gewoonte, want ik had er al nooit ideeen bij. Nu weet ik dus dat het ook nog eens nergens op slaat.

Kan ik mooi stoppen, want aangezien de melk soms door de keuken vliegt als we een pak zonder dop hebben...scheelt dat mij een hoop werk!

Thanks!