Er zijn drie manieren om rijst te verbouwen: wisselcultuur, natte rijstbouw en droge rijstbouw.
De eerste manier is de oudste. Daarbij wordt een stuk oerwoud gerooid en het gekapte gebied in brand gestoken. De rijst wordt vervolgens op de vruchtbare as geplant. Omdat deze methode funest is voor de natuur wordt dit gelukkig vrijwel niet meer toegepast.
Bij droge rijstbouw worden grote stukken land gerooid, omgeploegd, en in de droge tijd ingezaaid met diepwortelende rijstsoorten. De grond waarin gezaaid wordt hoeft niet altijd vruchtbaar te zijn, want in de regentijd worden voedingsstoffen uit hoger gelegen bosgronden met het regenwater aangevoerd. Bij deze methode is de schade aan het mileu geringer en de opbrengst groter.
Hoe de natte rijstbouw in z'n werk gaat wordt al in een ander antwoord uitgelegd.

Toegevoegd na 1 minuut:
mileu = milieu
Amadea