Is het waar dat onrijp fruit slecht voor je is?

Ik heb dat ooit eens gehoord en aangezien mijn vriend het liefst onrijp fruit eet was ik toch nieuwsgierig of dat waar is.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
35K

Het beste antwoord

Ik ken maar enkele biologische redenen waarom het eten van onrijp fruit slecht zou zijn, waarom je er opstoppingen van zou kunnen krijgen of andere verteringsproblemen.

Het is op zich plantaardig materiaal en dat kunnen we op normaal gesproken goed verteren. Hierop zijn wel drie punten op af te dingen:

1. Mensen kunnen cellulose in planten niet zo heel goed afbreken. Daarom is gras voor mensen niet zo goed voedsel, terwijl een koe het wel goed kan verteren. Het goed kauwen van plantaardigvoedsel helpt wel. Het is mij niet duidelijk dat/of rijp fruit makkelijker verteerbaar is omdat het bijvoorbeeld minder cellulose bevat.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Cellulose

2. Sommige planten bevatten giftige stoffen om te voorkomen dat ze op het menu van planteneters komen. Deze giftige stoffen kunnen in de vrucht zitten en afgebroken worden tijdens de rijping.

Onrijpe vruchten zoals tomaten zitten ze wel vol giftige stoffen (tomatines) die worden afgebroken in zonlicht (als de vrucht roder wordt). Deze vruchtplanten vallen allemaal onder de familie Nachtschaden en het eten van deze onrijpe vruchten is niet gezond.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tomaat

3. Onrijp fruit zoals appels, bananen en peren zijn erg hard. Ze bevatten vooral veel zetmeel en weinig suikers. Tijdens de rijping wordt het zelfmeel in de vrucht afgebroken tot suiker. Daarom is een onijpe vrucht niet zoet en onsmakelijk, maar in ons lichaam wordt zetmeel makkelijk afgebroken door het aanwezige enzym amylase in de mond en dunne darm.

Als je suiker eet wordt dat doorgaans vrij snel opgenomen (al in de mond) vóór dit de darmen bereikt. Zetmeel kán al in de mond worden afgebroken door amylase, maar dan moet je er heel landurig op kauwen. Doe je dat niet, dan komt het zetmeel (of de gedeeltelijk gekauwde vrucht) in de maag en daar wordt er niets mee gedaan. Pas in de dunne darm komt er weer amylase bij en wordt het zetmeel afbebroken tot uiteindelijk suiker. Pas dán wordt het opgenomen in het bloed.

Sommige mensen hebben er last van als er veel suiker in de darmen terecht komt omdat dit kan gisten onder invloed van gisten en bacteriën in de darmen. Deze ongewenste activiteit van doorgaans onschuldige "darmbewoner" kan darmproblemen en winderigheid veroorzaken.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Spijsverteringskanaal
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Mijn moeder zei dat inderdaad ook altijd, volgens haar was dit omdat het moeilijker te verteren is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja zoiets las ik ook, maar is het echt slecht voor je of gewoon wat minder goed.....
Onrijp fruit is vrij smakeloos en kan spijsverteringproblemen veroorzaken, wat ook buikpijn en diarhee ten gevolge kan hebben. Er wordt echter veel onrijp fruit aangeboden, omreden dat rijp fruit in de zomer snel aan bederf onderhevig is. Maar als je vriend dat smakeloze spul wilt eten en er buikpijn voor over heeft....
Maar je zult er niet ernstig ziek van worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Slecht is een groot woord. Onrijp fruit kan wel spijsverteringsstoornissen veroorzaken. Eet ook liever geen fruit dat uit de koelkast komt, dit kan tand- en maagproblemen en koude rillingen veroorzaken. Eet fruit bij voorkeur op kamertemperatuur, dat komt de smaak overigens ook ten goede.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tand- en maagproblemen: Bedoel je: alleen tijdelijk, dus je tanden doen even pijn van de kou en dan is het weer over? Of bedoel je dat er blijvende schade zou kunnen ontstaan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van blijvende schade heb ik niets teruggevonden. Dus ik stel me zo voor dat als je je tanden zet in een ijskoude onrijpe appel, deze klachten (kunnen!) opspelen. Na enige tijd zal dit vast verdwijnen. Het zal zeker per persoon verschillen of er klachten komen. Ik heb zelf een ijzersterke maag, maar wel gevoelige tanden. Dus ik bijt dan ook niet graag in een ijskoude appel.
niet alle fruit wat onrijp is is slecht voor je gezondheid,appels bijvoorbeeld eet je bijna nooit rijp als je ze uit de supermarkt haalt, en bananen zijn eigenlijk pas rijp als ze bruin worden maar dan lust niemand ze meer, komkommers ook een vrucht zijn als ze rijp worden helemaal niet smakelijk terwijl meloenen het neefje niet smaken als ze onrijp zijn, bij veel fruit is het echter wel zo dat het lichter te verteren is als je het wat rijper laat worden,het word dan zachter en de suikers worden beter beschikbaar aardoor het fruit minder zuur zal smaken en dus lekkerder is. fruit is eigenlijk maar een verpakking van de zaden en voor de plant niet verder van belang behalve om ervoor te zorgen dat het zaad verspreid word. Maar ja over smaak valt niet te twisten dus als je vriend onrijp fruit lekker vind kan hij het gewoon eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als liefhebber van biologisch eten las ik je vraag met interresse. Biologische groenten en fruit krijgen meer tijd om te volgroeien tot een waardig produkt waaarin meer smaak en voedingsstoffen zitten althans in volwaardige vorm. Ik heb de teelten vergeleken en hun snelheid. Tijd is geld maar of het goed voor je gezondheid is......
Dan maar iets meer betalen en lekker eten.
Ik ben vrijwillger geweest in de biolandbouw. Zie de bron