Waarom smaakt gebroken lijnzaad anders dan lijnzaad op mijn brood?

Gebroken lijnzaad van Zonnatura smaakt echt niet lekker tegenover de lijnzaadjes die op mijn boterhammen van de winkel zitten. Waar kan ik die lekkere, niet gebroken lijnzaadjes kopen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vroeg me toevallig pas af wat lijnzaadjes nou precies zijn,waar je het bij eet en of het gezond is.
Is het echt lekker?
Het wordt volgens mij ook in de yoghurt gegeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De zaadjes van mijn brood zijn echt lekker ja, de gebroken variant van Zonnatura
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Echter niet..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Karena:
Lijnzaad is het zaad van de vlasplant.
De meeste zaden en pitten zijn al erg gezond, maar lijnzaad is echt een uitspringer omdat het behoorlijk veel omega3 bevat. Omega3 is een essentieel vetzuur, die je uit je voeding moet halen, en waarvan wij tegenwoordig vaak te weinig binnenkrijgen.
Het is belangrijk dat je verhouding omega6-omega3 in een bepaalde verhouding zit, en doordat wij enorm veel omega6 binnenkrijgen, hebben we dus nóg meer behoefte aan omega3.
Voor vegetariërs is lijnzaad ook heel handig, omdat je het voor de rest met name uit vis haalt, en een klein beetje uit ei en ik geloof ook zuivel.
Walnoot en koolzaadolie bevatten ook wel wat omega3, maar minder dan lijnzaad. Je kan gebroken (of gemalen) lijnzaad heel lekker gebruiken in smoothies, lijnzaadolie kan je lekker gebruiken in salades.
Verder kan je ze eigenlijk overal doorheen smokkelen: sappen, salades, fruitsalades, op brood, avondmaaltijden (ná het verwarmen); kleine hoeveelheden zijn al gezond en proef je toch niet (zolang het niet te oud is). Het mag alleen niet verhit worden, want dan wordt de omega3 vernietigd.
Niet iedereen houdt in het begin van de smaak, en je moet met name zorgen dat je een vrij verse zak/fles hebt, want hoe ouder, hoe sterker de smaak; en het door dingen verwerken, niet puur eten. Ik vind het nu erg lekker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met smoothies bedoel ik niet alleen fruitsmoothies, maar ook dingen als yoghurt, muesli enzo. (Die noem ik zelf namelijk ook smoothie, terwijl dat natuurlijk niet zo heet)

Het beste antwoord

Het punt is niet dat ze gebroken zijn, maar dat ze rauw zijn. De lijnzaadjes die op je brood zitten, zijn mee geweest in de oven en dus sterk gebakken, mogelijk zelfs verbrand. Daardoor is de smaak natuurlijk heel erg veranderd.

Lijnzaad is heel gezond, omdat er behoorlijk veel omega3 in zit. Maar door verhitting wordt de omega3 vernietigd, dus dan heb je er niet veel meer aan.
In biologische/natuurvoedingswinkels is het lijnzaad rauw, en meestal gebroken. Als je ze eet voor je gezondheid, is het ook beter om gebroken lijnzaad te nemen dan ongebroken. Ongebroken wordt het namelijk niet opgenomen, omdat de buitenste rand ervan zo hard is, waardoor je de omega3 eruit niet opneemt. Als je ze kapot kauwt, neem je het natuurlijk wel op, maar omdat ze zo klein zijn, verdwijnen de meeste toch ongekauwd je lichaam in (en dus ook onaangetast je lichaam weer uit).
Daarom is de meeste lijnzaad die je in winkels koopt gebroken.
Je kan overigens ook lijnzaadolie gebruiken, ook te koop bij biologische/natuurvoedingswinkels, maar dat heeft een wat sterkere smaak.

Hoe ouder de lijnzaad, en hoe langer die in aanraking is geweest met de lucht (dus hoe lang het al gebroken/gemalen is, of hoelang het flesje lijnzaadolie al geopend is), hoe sterker die smaak.
Daarom moet je de olie na openen vrij snel opmaken (binnen een maand denk ik). Voor de lijnzaad zelf geldt dit ook, dus je kan ook ongebroken lijnzaad kopen en het dan zelf malen (in blender of staafmixer, misschien zelfs in pepermolen) en meteen gebruiken, dan is de smaak minder sterk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In een biologishe reformwinkel